tisdag 8 september 2020

En lugn tisdag hemmavid!

Som jag avskyr nyordet "hemester" alltså! Det är precis som att man menar att det är sämre att semestra hemma än att semestra utomlands eller någon annanstans. Det kanske är lite sämre om man bor i en storstad och inte har de möjligheter jag och andra som bor i skogen har, men då kanske man kan säga att det överlag är bättre för hälsan att bo nära naturen än att bo nära alltför mycket folk.

Idag har jag hållit mig undan teverummet mest på grund av att det varit en såndär dag som fullständigt förgiftats av politik. Jag tycker om politik, jag är faktiskt gammal ungdomspolitiker, men politisk pajkastning och idiotiska beskyllningar till höger och vänster gör mig bara trött, därför undviker jag gärna politik över huvud taget. Däremot undviker jag inte att ha det bra i mitt eget hem. Det är en sak många fler borde unna sig!


Som Jämte vet jag ju att det landskap jag bor i är vackert, därför är det dumt att inte ta till vara på detta! Politiker som beskyller varandra för sina egna dumheter kan gott sitta i Stockholm och göra det, själv går jag gärna ut en liten och tar in den vackra naturen! Jag bor så bra att jag kan njuta av både berg och vattendrag, även om det också innebär diverse nackdelar. Men säg något som enbart innebär fördelar! 
Norrskenssäsongen har dragit igång närmast fjällen och det är i lägen som dessa jag mest av allt önskar att cirkus Corona ska bryta nacken av sig, så att man kan åka till Östersund och kanske hoppas på att åka hem genom ett sprakande norrsken som för några år sedan. Det var magiskt!

En annan sak som är magisk är min hemmagjorda tomatsoppa! Nej, jag skryter inte, den är verkligt god och populär i familjen också! Tänk att lite tomater, kryddor och lök av olika slag kan bli så gott!
Sedan är det här en ganska snabblagad rätt som man svänger ihop snabbare än tacos, så varför inte liksom! Dessutom fick jag äntligen användning för min något deprimerade höstbasilika och mina sönderfrusna tomater. 

I morgon kommer vi att veckohandla, som på alla andra onsdagar! Det här blir förmodligen något vi fortsätter med eftersom det både blir smidigare och billigare i längden. Dessutom slipper man en massa onödig irritation som medföljer när man går in i affären. Typ onödiga lockvaror samt smygreklam, det faktum att det enda blandband de verkar ha i affären ät "worst of Ulf-Rogers, tolkat av Christer Sjögren med halsfluss." Och så klart... Det mest irriterande! Alla som ska TRÄNGAS! Även när det pågår en pandemi ska de stå där och flåsa en i ansiktet. Det här får mig att vilja ta med mig en tumstock och peta dem i magen med. Eller så kanske ta med en flaska "liquid ass" och spruta på dem.. Något av dem kanske fungerar? Jag gillar inte trängsel överlag, så jag blir väl extra arg när det kommer när det kan medföra livsfara. Men nog om det nu! 

Nu ska jag återgå till ämnet "naturen" och allt vad det innebär. 




Såhär kan det gå om man matar fåglarna enda tills affären slutar sälja solrosfrön. Vi har alltså fullt med solrosplantor utanför köksfönstret, men vi vet inte ännu om de kommer att slå ut. Visst är solrosor höstblommor, men vill man vara säker på att få solrosor får man nog ta in några knoppar, så jag plockade in ett par knoppar. 


Sedan tog jag in en av basilikaplantorna för säsongen och då upptäckte vi ett litet "ogräs" i krukan. Efter att ha luktat på bladen konstaterade vi att det var en pelargon och planterade om den. Hur det här gått till är nog ganska lätt att förklara. Det var förmodligen i början av sommaren då basilikaplantan stod under pelargonen på köksbänken som ett frö trillade ner i plantan. Pelargoner har ju samma sorts frön som maskrosor och självsår sig tydligen ganska lätt. Blir snart tvungen att ta in alla utomhusväxter då jag misstänker att det snart kommer frost.  Men det är roligt med odling! Förutom det har vi gjort något helt annat i kväll:




Vi tog en road trip längs vättabergets fot och åkte sedan hem genom Krångede. Forsen här på den tredje bilden tillhör kraftverket och genererar säkert massor med ström. 
Det finns många vackra småbyar bara i kommunen jag bor i. Det jag tror är nyckeln till lycka är att inte ta till sig all negativ energi som sprids överallt. I synnerhet i media och på sociala medier måste jag säga! Självklart ska du hålla dig uppdaterad, men överdriv inte, ingen tycker om en gnällröv!
Nu ska jag sätta mig med tyskaboken en stund innan sängen kallar. I morgon väntar nya äventyr!















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...