lördag 19 september 2020

Dagens äventyr

 

Idag är det Lördag och då brukar det ju inte vara så mycket på TV, så jag tog mig en riktigt lång sovmorgon (typ till 13:30) varpå jag inte gjorde speciellt mycket mer än att lyssna på Beatles och ta det lugnt. Jag tror att det är viktigt att ta sådana dagar ibland, för alla och en var.

Förutom det tog vi en sväng med bilen igen, det är alltid lika kul med road trips och den här gången åkte vi egentligen inte så långt heller, bara till grannbyn eftersom far ville hälsa på sin kompis. Eftersom man inte går in i dessa tider trotsade vi råvädret och satt ute och fikade i stället. Visst är det trevligt med alla höstfärgerna, men det är något visst med den här årstiden också, även om man vet att det bara är ett förspel till vintern är det väl en viss charm med den också, även om det är svårt att inte associera det med den stress som kommer med skolstarter, semesteravslutande och allt vad det är. Idag fick vi i alla fall gå ut och titta i skogen lite, för den som gillar sånt. "Skogsbad" kallas det visst. Då är väl vi som bor i skogen skogs-sjöjungfrur då, som "badar" i skogen hela dagarna. Jag förstår ju att det är en ynnest som inte många storstadsbor har att ha det här runt sig hela tiden, men jag vet inte, jag kanske inte kan se det ur storstadsråttornas perspektiv bara.







Att sedan ha möjligheten att avnjuta vyer som dessa när man vill förstår jag nu är något allt färre är förunnade, mycket för att stress och hysteri över att vara precis som varandra fått folk att mer och mer överge moder natur och det kanske inte alltid är positivt. Du får ju faktiskt en gratis stressterapi när du är ute i naturen och den som inte har förmågan att njuta av det tycker jag faktiskt uppriktigt synd om. 



Och slutligen, eftersom ingen någonsin frågade efter hur det går med solrosorna som skatorna var så snälla och planterade åt oss måste jag ju berätta hur det går. De har knoppar som slår ut, men det går väldigt långsamt. Den här är dock snart utslagen 😊

När vi kommit hem från det här, och fått en kopp "indian spice"-te (som jag uppriktigt saknar!) var det dags att njuta av en stor skål med morsans hemkokta köttsoppa. Det här är också en sak jag tror att folk i regel stressat bort i sin jakt på det perfekta livet -Glädjen i att laga mat! Den här köttsoppan tog visst hela dagen att koka, men när den blev klar kan man lätt säga att den smakade mycket bättre än Bongs burksoppa i alla fall. Sedan är det ett plus i kanten när soppan gör dig varm ända in i benmärgen också, det är bra när det är så kallt som det är. Nu har jag några göromål kvar på min lista över göromål, men sedan blir det säkert en film av något slag. Man kan ju titta på TV någon gång också, så länge det inte är något man inte vill se, då slår man av den, enkel logik egentligen. Då så! I morgon är en annan dag och jag kanske bör ta tag i mitt liv nu. Tack för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...