tisdag 29 september 2020

Språk-tisdag!

 Idag är det språk som gäller och jag tänker i alla fall börja med att köra resten av tyskauppgiften så att jag har den ur vägen. Sedan tänker jag kolla igenom de japanskaböcker jag valt ut, vilka är dessa tre:

*trumvirvel*

DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR... BABAMM!

"Japanese the manga way", "Complete japanese grammar" och så klart min gröna kana/kanjibok. När den gröna är klar kommer jag äntligen att få börja med den svarta vilket kommer att bli spännande. Men var sak har sin tid va, och innan jag ger mig på den här bokhögen ska jag ge mig på tyskan!

Förutom språksysslor kommer nu ett glädjande besked gällande en viss liten kanalje vi räddade i fredags.
Den här humlan som jag nämnde för er i fredags sitter fortfarande kvar i sin solros och den LEVER! Det är otroligt med tanke på hur frusen den är, men solen kanske ligger på där ibland, vad vet man? 
Vi har ju fått ett gäng solrosor på gården tackvare att vi matade fåglarna väldigt länge i år, så jag tror att vi kommer fortsätta med det, men vi ska på med ett lager jord till här framöver, för det är ganska näringsfattigt som det är nu. Solrosor verkar dock kunna växa lite var som helst utan större problem...

Nästa år lär vi odla lite mer i växthuset, så då får vi säkert både röda och gula solrosor, det är i alla fall det som är tanken. 



Och så var jag naturligtvis in på Facebook idag. Att jag inte lär mig att det bara är skit egentligen, en enda jakt på "likes" och "reaktioner" och naturligtvis alla dessa "hatare" eller "älskare"... Det är inte bara så att det slösar bort tid, det dränerar energi också. Energi man kan ha till så mycket annat! 

Nu ska jag kolla igenom tyskauppgifterna, sedan ska jag ta tag i japanskan. Det får vara det för idag. Sedan ska jag så klart också öva lite avslappning, det ska jag göra varje dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...