onsdag 23 september 2020

Idag har det arbetats med den magiska självkänslan!

Idag tog jag en extra titt i skällboken för att se vad jag kan göra mer åt de där demonerna. Jag kom för ett par dagar sedan fram till att allt jag haft problem med inte bottnar i några diagnoser eller annat, det hela handlar bara om dålig självkänsla. Vad menar man då med "självkänsla"? 

Många tror att det här är samma sak som självförtroende, men det är det faktiskt inte, jag har ett ganska bra självförtroende, men min självkänsla är desto sämre, mycket tackvare saker som hänt under min uppväxt, saker jag egentligen aldrig skulle brytt mig om. 

Här ska ni få se något:
Självkänslan, det du har i den högra vågskålen på bilden, är alltså den du är, hur du uppfattar dig själv och dina handlingar, medan självförtroendet snarare är det du gör och huruvida du känner dig kapabel att göra det du nu ska göra. Nu är det inget som säger att inte dessa tu hör ihop, tvärt om gör de faktiskt det. Vågskålarna ska väga lika, annars havererar något. I mitt fall har den högra skålen inte haft speciellt mycket i sig medan jag tycker att den vänstra varit lika full som någon annans.

Det jag, liksom ganska många behöver arbeta med är just det här med att boosta sin egen självkänsla, och det kan man bara göra genom att ta sig bort från negativa energier. 

Hur tar man sig till en bättre självkänsla då?
Det är klart att du inte kan undvika precis ALLA negativa energier, livet måste ju ha en balans mellan gott och ont för att du ska fungera som människa, men samtidigt kan man inte heller vara som en tvättsvamp som suger åt sig precis allt, då havererar man mentalt. Men det finns saker man kan göra! Här har vi lite saker jag kommit på när jag idag gjorde lite research i ämnet:

  • Positivt tänkande
  • Tro inte på skitsnack
  • Demonerna i ditt huvud är bara tankar, de är inte verkliga.
  • Sluta tro på negativa tankar
  • "Du har det i dig"
  • Bryt ditt nuvarande tankemönster och tänk om
De här punkterna tror jag är centrala för att du ska få en bra självkänsla. Nu ska jag förklara varför genom att namnge punkterna från 1-6. Häng med!

  1. Positivt tänkande är viktigt. Om du tänker "I can do it!" och inte "I can't do it" kommer du till slut känna att det kommer till dig, och till slut kommer du att känna positiv energi i dig, snarare än negativ. Låter det här flummigt? Det är faktiskt inget flum, det är faktiskt vetenskap!
  2. För att du ska kunna tänka positivt krävs att du inte tror på skitsnack, att du inte låter trollen tugga på din själ. Du är sann, skitsnackarna är falska. Återigen, inget flum, det är sant.
  3. "It's all in your head" säger man, det är just det också. Den där mobbaren som var på dig när du var liten och fortfarande står i din skalle och mobbar, hen är bara en tanke och nu kan du stoppa mobbaren. Med ett ord! Ordet är "stopp!" 
  4. Den här punkten hänger egentligen ihop med tvåan. Att du inte ska tro på skitsnack - Ens om det är ditt eget skitsnack om dig själv! Varje gång något negativt kommer och säger "nämen du klarar inte det här!" kan du svara med "vilket skitprat!" Och så går du vidare!
  5.  Alla har "det" i sig så att säga. Du kan tänka positivt om andra, så självklart kan du också tänka positivt om dig själv. Du är vacker, du är cool, du är grym! Så länge du har den attityden kan du hoppa över fjäll och höghus bara med din egen mentala kraft! Visst är du fantastisk? Hjärnan är fantastisk som klarar av att programmeras efter vad man själv vill att den ska vara! 
  6. Här kommer det svåraste! Att du ska sluta tänka som du "alltid tänkt" om dig själv. Att du är sämre än någon annan för att [Vänligen infoga random dum anledning här]. Du är precis lika bra som vem som helst, men det allra svåraste är kanske att få hjärnan att gå in i ett annat sätt att tänka. Kanske är det inte fel att tänka som Gullan Bornemark sjöng ändå. Tänk positivt, eller i alla fall inte negativt, då blir allt bra. Men det gäller då att kunna styra bilen med bestämd hand åt rätt håll. Går inte den sura minen att sudda bort? Scanna in den i datorn och sudda där 😆 Eller så kan du väl kasta bort hela käften? 😱😃 Ni förstår!
Sedan är det väl som ABBA sjöng i låten "Bang a boomerang" kanske. "every feeling you're showing is a boomerang you're throwing!" För det ligger nog mycket i det. Om du framstår som en blyg, deprimerad stackare som inte vill någonstans, då kommer omgivningen också att se dig så. Om du i stället försöker att framstå som en person som vet vad hen vill, kan och vågar, då kommer samhället att se dig så. Med rätt attityd kan du göra precis vad du vill! Nyckelorden är mod och vanligt svenskt "djävlar anamma!" Något jag tror finns hos alla. Du har det ju i dig!


Nu innan jag avslutar inlägget för att titta på lite TV kan vi väl ta och kolla vad den här killen har att säga, Raymond Ahlgren är en ganska klippsk kille och i det här klippet trycker han verkligen på rätt punkter:

Eftersom vi ändå pratar om Raymond Ahlgren vill jag också passa på att slå ett slag för det här klippet som också är viktigt att tänka på om man vill må bättre själv.
Det här klippet handlar alltså om energitjuvar och hur du hanterar dem. Det finns nämligen människor och annat som älskar att förstöra andras pepp. Det finns ett svar. - För att det GÅR. Ditt jobb är att se till att det INTE går, att energitjuven inte kan ta din energi. Det här är en fälla eftersom många energitjuvar kamouflerar sig som "kompisar" och vad som är värst är att de går på dig som har empati. Eller snarare "givare". Den där som säger "du kan prata med mig om det klämmer!" Energitjuven älskar den här personen, vilket saftigt köttstycke. Du är inget köttstycke, du är så jävla mycket bättre, så det är inte värt att hänga med de här människorna alls.


Och här kommer varför jag bröt med säkert 20+ personer i mitt liv. Energitjuvarna brukade samlas kring mig som flugor kring en sockerhög. Du kan jämföra energitjuvar med dessa: 

Vi känner alla en eller flera, kanske är vi ibland själva energitjuvar? Om sistnämnda kanske man ska försöka styra bilen åt annat håll, om du inte trivs som energitjuv eller neggo. Ingen gillar väl mygg.
Nu ska jag ta det lugnt och tänka över vad jag läst. Vi ses i morgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...