Och där sparkades våren in!

Fin fredag idag, vaknade långsamt av mig själv med katten på magen och kom snart på att det var idag vi skulle åka till marknaden och ha en såndär trevlig familjedag. Vi köpte egentligen mest en massa mat och så klart, äntligen fick jag tag i ett par nya tofflor också! -Nu när jag inte längre är begränsad av det där med att jag inte har något Swishkonto menar jag. Jag tycker väldigt bra om de här tofflorna, speciellt stjärnorna på dem, som jag tycker ser lite ut som väldigt enkla skräckhjälmar! Nu tror jag inte att det är det det är, men mönstret är i alla fall fint. 

 Det blev några timmar med ungefär dubbelt så mycket folk som på den här bilden, och jag som sagt att jag vill åka till Trondheims julmarknad något år. Där är det säkert ännu mer folk med tanke på det här med större stad, mer folk och ännu fler turister.
Jag hann i alla fall med att träffa lite trevligt folk och prata lite gödsel innan marknadsturen var klar.
Syrran och jag bestämde oss för att köpa lite ost, chark och så klart oliver till helgens mys. Det verkar i alla fall som att föräldrarna blev glada över detta och jag kom ju faktiskt på att vi har en del att fira, så varför inte.

Värmepannan havererade för ett dagar sedan så vi har inte haft varmt vatten på länge. Det vi fått göra är att vi kokat vatten och hållit värmen med vedspisen de här dagarna. Igår fick vi i alla fall till pannan igen och kunde både bada och värma oss, vilket i sanning är värt att fira så det här fick bli vårt sätt att göra det på.

Men att åka till Östersund med bil utan att besöka Lillänge är ju inte riktigt vår grej, ej heller att utelämna Röda Korset. Man hittar så roliga saker i sånadär second handaffärer.

 Det här är en liten ginkopp förstod jag senare. på framsidan finns ett litet spökdjur som ser ut att dricka te eller något, varför jag köpte den... Ja och för det välkända Oscar Wilde-citatet så klart. Det här är ett såntdär citat som kan tolkas olika från person till person, men jag tolkar det som så, att den som drömmer ser framåt, det är sant, men hon eller han är också dömd till att bli ignorerad av de som inte vet bättre. Av de som lever i "ljuset av dagen", därav "kan endast finna sin väg hem i månskenet" som det står. Det här är inte hela citatet, hela citatet går: 
"En drömmare kan endast finna sin väg hem i månskenet och hans straff är att han ser skymningen innan resten av världen." -Eller kanske "hon" om vi refererar till Kassandra i den grekiska mytologin, som var en sierska som såg saker innan andra och som "straff" blev ignorerad av de som inte visste bättre. Inom kristendomen talar man om Noach och hans ark, han såg också saker innan de hände, men ingen trodde honom.
Det är väl det som är min tolkning av det här citatet. Koppen köpte jag dels därför, dels för att jag tyckte att den var söt och skulle bli en bra fönsterprydnad.






Efter röda korset var vi hungriga igen och åkte på MAX för att äta lite mat. Jag valde en ganska okej kycklingsallad. Visserligen inte i närheten av Basta Pastas Caesarsallad, men jag förväntar mig inte heller restaurangstatus av en hamburgerkedja. Till salladen valde jag en Coca-cola och inte så mycket mer eftersom jag faktiskt inte var jättehungrig.

Efter maten gick vi över till stora Coop för att köpa lite helgmat. Jag hade ju lovat ut rullader till familjen framöver så kött fick vi köpa, men så har jag även lovat dem bakad potatis med min berömda "Birkaröra" som faktiskt inte innehåller någon som helst köttfärs. Den heter "Birkaröra" för att jag åt den för första gången på Birka och blev lite kär i den, den är jättelätt att slänga ihop så det blir säkert sånt till helgen:

¤ Creme Fraiche
¤ Skinka eller kalkon (här går det bra med antingen strimlat eller bara såndär smörgåsmat, det man har möjlighet till!) 
¤ Salladslök!

Den här gången tänkte jag även skryta till det med lite ramslök jag hittade i grönsaksdisken. Mängden beror helt på hur många och hur hungriga man är, men för fyra personer, ett paket skinka och en större förpackning creme fraiche. Till det har du ett knippe salladslök och någon krydda du tycker om, jag kör med vitlök och svartpeppar för jag tycker om det!

Eftersom vi tänkt ha Birkaröra tänker jag att man inte behöver göra sig till speciellt mycket med potatisen, bara kör den i ugnen. Blir det för lite med Birkaröran kan man ha någon god rökt fisk eller något annat till. Vi har ju en röding i kylen så vi har det bra! 


Och på tal om att ha det bra fick vi det rätt trevligt hemma också!

Eftersom vi köpt charkuterier både av Jämtrök och på stora Coop passade det sig bra med en liten charktallrik som fredagsmat idag. På tallriken ser vi ett bröd med ost på som jag glömt namnet på, ostfrallor går lika bra. Lite karré, en lantsalami vi hittade, lite rökt korv, riktigt färsk fetaost, lite kryddiga oliver och paprikor samt en blåmögelost som är så stark att den kliar i öronen. Till efterrätt blev det sockervadd och en hel del godis... Känner att jag säkert kommer att bli tjock, finnig och diabetiker bara av den här kvällen! 😆 -Så fort går det inte och man får njuta av livet då och då, speciellt när man ska sparka in våren och det har vi verkligen gjort idag! 

Just ja! Idag var vi på RK och eftersom vi var där letade jag direkt reda på en bra väska till mitt VR-set, så att jag slipper gå och baxa på kartongen hela tiden. En necessär blev det igen, av samma märke som den vi köpte till Oculus också!


Det bästa var väl att det låg en mindre necessär i den stora och den lilla rymde precis laddaren och handtagen. Lite justeringar kommer att behövas på båda väskorna men nu är de i alla fall skyddade från solen och andra jobbiga inslag vilket var mitt huvudmål.

Det har faktiskt känts väldigt konstigt att kunna shoppa loss ganska rejält utan att bli helt pank för en gångs skull, men nu är jag faktiskt riktigt nöjd och "shoppingtrött" som man kan bli när man handlat mer än man är van vid. En sak utöver alla stora saker hade jag i alla fall råd, lust och ork att köpa och det var ett par snickarbyxor, eller hängseljeans kanske det heter, jag vet inte så noga. Jag valde ett par som var billiga och såg sköna ut och dem har jag ju haft på mig hela kvällen så jag ser mig själv som nöjd med köpet. Liksom att jag faktiskt ser mig själv som nöjd med alla mina köp den här månaden. 

Ja, och eftersom vi var på stora coop fyllde vi även på frysen med taikuber, så att vi kan fortsätta taste-testprojektet vi höll på med ett tag. Men i morgon blir det i alla fall antingen tomatsoppa eller bakade potatisar. Ta hand om er nu, så ses vi en annan dag!















 

Kommentarer