Gårdagens shoppingdag och dagens sysslor


Igår tog jag faktiskt beslutet att inte gå till kursgården, jag kunde faktiskt ta det hemma sedan. Jag tog  i stället en riktig påskshoppingdag! Ångrar jag det här beslutet? -Nej det gör jag inte, jag har gjort mitt bästa i studierna den här helgen, så att jag kan unna mig en dag i min lilla stad.  Igår kväll blev i alla fall råtexten till arkitekturuppgiften klar, så helt still stod det så klart inte.


Vi körde en indisk lunch igår. Systern hade tagit en lammgryta medan jag valde den här kycklingrätten med mango i. En liten gurksallad och ris till det. I den lilla skålen var en linssoppa vi hade till förrätt tillsammans med ett par papadums till. Inte alls fel! En kaka naanbröd till det och vi var helt hemma.

Det var ett tag sedan vi åt indiskt, så det var riktigt välkommet. En sak som däremot inte var fullt lika välkommet var att min ryggsäck pajade igen. Det var själva bandet som höll fast ena hängselstroppen som gick åt skogen vilket fick ryggsäcken att flyga rakt ner i gatan med alla mina saker i. Det värsta var väl att datorn låg i den och jag inte visste hur det gick för den förrän jag kom till bilen och kunde konstatera att den klarat sig. Det här hade jag kanske kunnat undvika genom att testa hållbarheten på ryggsäcken hemma dagen innan, men jag var lite för snabb i besluten igen. Nåja, datorn är i alla fall okej.



Under shoppingrundan köpte jag en lite bättre diktafon och så klart lite Ritualsprylar. Yozakura fanns i alla fall att lukta på och som duschkräm så jag köpte den och två handkrämer som jag hade tänkt mig.
En ny diktafon kostade jag också på mig, det var nog mitt dyraste inköp, men lätt värt det då den här är lite mer som den jag ville ha från början. Den gamla diktafonen ger jag farsan.

När jag ändå var på Clas i sjön kollade jag efter om de hade några roliga nyckelringar till min samling. Två hittade jag!



Den ena har jag faktiskt sett tidigare och tänkt köpa, men det blev inte av förrän nu när jag började samla igen. En liten toalettstol som man kan öppna och stänga locket på. Den var kvar och lika ful så jag köpte den. En jag däremot tyckte var ganska snygg var en med fem stycken spelkort i silver, så den följde med. Nu är jag snart uppe i 20 stycken! 


En liten promenad i snöyran hann jag med också, under tiden hann jag även fotografera lite registreringsskyltar jag tyckte var roliga, självklart tog jag bara med bokstäverna.





Kommentarerna till varje skylt kanske säger allt. Den sista var nog min favorit. Jag hoppas ägaren sysslar med juridik! Sedan var det dags att promenera mot bilen och sätta sig med en kopp te för att se hur datorn mådde efter fadäsen med ryggsäcken! 
En stor kopp "Earl Black" som häxan Grotbags från "the pink windmill show" sa en gång på 80-talet. Det här teet var verkligen svart som kaffe.


Ett riktigt fint Earl Grey-te som fått det vitsiga namnet "Earl Great" Gott kallt som varmt, just här hade teet tyvärr kallnat en aning, men det var helt okej.

När tekoppen var uppdrucken tog jag fram datorn för att se om den levde och den hade faktiskt klarat sig utan några problem, tursamt nog. En ny dator knappt ett år efter att ha köpt en hade jag nog inte velat köpa. 
Efter att ha suttit i bilen och hållit på med lite allt möjligt var det till slut dags att åka och påskhandla lite. Påskgodiset inhandlades på Kandyz och här frångick jag faktiskt mina principer och köpte en kingsizekaka med Nidar Stratos. Annars brukar jag inte köpa norsk choklad om jag inte är i Norge eftersom det inte är lika charmigt om man kan köpa det när man vill. Dock vill jag ju veta om mina kompisar i Trondheim har rätt när de säger att Nidar är bättre än Freia eller om de bara skryter för att det är lokalproducerat. Båda är ju trots allt högst möjliga. 😆

Sista anhalt blev i alla fall Lillänge för en snabbrunda på Rusta innan vi avslutade med stora Coop för att köpa lite påskmat... Och så klart frallor och smörgåsmat! Man kan inte komma hem till familjen efter en tur till Lillänge utan att ha med sig sånt heller, det är ju olagligt! 
På väg hem lekte vi lite billekar och lyssnade på musik. Allt blir roligare om man leker lite, så enkelt är det.

Tisdagen blev alltså bra, men jag var trött som en kamel när jag kom hem efteråt. Jag tänkte inte alls på att det var påskvecka, dumt nog. Första arkitekturuppgiften är redo att renskrivas i alla fall och nu blir uppgiften att göra det och kontrollera lite innan inlämningen kan ske. Tänker köra det i morgon, långfredagen är lika helig som första maj. 

Idag blev det lite plugga också, mest för att jag inte hade tid att gå till kursgården igår, sedan känner jag väl inte att det är nödvändigt när jag ändå skulle iväg och påskhandla. Dessutom är jag rätt självgående och CSN säger ganska ofta att de är jättenöjda med mig, så oroar jag mig är det faktiskt väldigt lite. Det som händer är väl att jag ibland får lite prestationsångest över alla högar som bildas, även om jag är rätt säker på att det fixar sig, min inre perfektionist säger att jag är en slarver i alla fall. 

Idag orkade jag inte laga något avancerat så det blev en Birkaröra helt enkelt. Innan vi åt den åkte vi ner och kompletterade påskhandeln lite för att säkra en bra påsk. I morgon är det skärtorsdagen och på sin plats att göra det riktigt påskfint hemma. Det är i och för sig alltid på sin plats att ha det fint hemma men det är väl inte alltid man orkar med det. I morgon orkar vi i alla fall! Ta väl hand om er nu och ha en glad påsk!




















 

Kommentarer