Nu håller tönten låda igen!

 

Alltså, när man hållit på så mycket med matte dagen innan att man drömmer om det på natten för att hjärnan fortfarande bearbetar det. Då kanske gemene man skulle kalla en tönt ändå, men då är jag glad att jag och min bästa väninna från högstadiet gjorde töntigheten "great again" genom att göra det till något bra. För mig är en tönt en nörd som sticker ut från mängden. 
Jag minns att jag ofta blev utsinglad för att jag hade så konstiga funderingar som jag inte kunde kanalisera så bra på den tiden, något hon också blev. Kanske blev det inte bättre av att vi inte pratade så ofta om ytligheter som pojkvänsmaterial och kosmetika. Vi pratade om det ibland med varandra, men det som dominerade var andra, lite nördigare diskussioner. Hennes om handarbete, mina om musik.

Idag har jag ett litet särintresse jag aldrig trodde att jag skulle få och det är matematik, men eftersom jag inte har hållit på så mycket med det förrän nu måste jag repetera lite och nöta in det riktigt långsamt, så igår har jag minsann nött som en idiot med bråkräkning som är något som ser mer invecklat ut än det är. På bilden ser vi en uträkning som har med primtal och MGN att göra. MGN betyder i det här fallet "minsta gemensamma nämnare" och det jag glömt bort hela tiden är att inte förväxla räknesätten för det händer ju.  Dock har jag en del kvar att lära mig eftersom bråk är ganska invecklat även om det faktiskt inte är så svårt som det verkar, man behöver bara ha tungan rätt i munnen egentligen.

Så hur räknar du ut MGN?
Det är en lång procedur som kan tråka ut den som inte är jätteintresserad, men då tar jag väl den risken:

Vi kan säga att du har 1/2 + 1/3, då måste man först kolla på nämnarna som är 2 och 3. Multiplicerar vi dem får vi siffran 6. Vi måste också tänka på att när vi multiplicerar med bråk måste alla behandlas likadant, i detta fall multipliceras med 2 och 3. För att inte göra fel får vi visa hur jag menar:

1*3/2*3 =3/6 och så adderar vi med 1*2/2*3 som är 5/6 eftersom 2+3 är 5. MGN är alltså i det här fallet 6. Sedan får man tänka på att ju större ett tal är desto krångligare blir det så klart. En bra grej är att hålla koll på sina primtal för har man bara koll på dem och så klart multiplikationstabellen så är det där med bråk inte mycket att bråka om 😉

Och sånthär har tönten hållit på och lekt med idag och mer lär det bli åt helgen för jag lär inte kunna hålla mig från att hålla på med det. 
Nu ska jag ta några minuters arkitektur innan jag tar en kopp kvällste och sover. Ta hand om er och låt ingen eller inget förstöra ditt flow!





Kommentarer