söndag 21 mars 2021

Söndagsklur för att hålla igång hjärnan!

 Idag har jag mest hållit på med hjärngympa med schack, Go och lite matteklurande! Det känns bra att veta att min hjärna fungerar lika bra som vilken annan hjärna som helst och att jag är en precis lika bra tänkare som någon annan, trots allt man hörde som liten.

Go och Schack är två likartade spel, båda är "krigsspel" som handlar om att ta över någons territorium. I Go handlar det om att ringa in motståndarens pjäser eller områden och i schack handlar det väl om att ta motståndarens kung helt enkelt. Det här schackspelet har min syster köpt i Trondheim och det är utformat som ett medeltida schackspel så det är rätt fräsigt. 

Och så klart varm O'boy i min bryggerekka-mugg! Jag är ju laktoskänslig, men jag körde med sån där halvfabrikats-O'boy, den verkar fungera bättre, trots att den innehåller mjölkpulver och inte borde gå att dricka. Min mage är lite egen. 


Det känns som om det börjar ge sig med mina tonårstrauman och i och med detta tror jag att hjärnan låst upp sig också. Det kanske stämmer som psykologinördarna säger, att det är svårt att göra något om man hela tiden får höra att det är "omöjligt." Det är därför det är bra att tänka som den här tjejen:



...Eller vilken positiv tänkare som helst egentligen. Visst, inget fel med att vara realist, det är inte det jag säger, men pessimismen har stannat lite väl länge på det här kalaset, så det är väl dags för lite annat! 
Såhär är det egentligen: Ingen kan väl säga till dig att du inte kommer klara av någonting, speciellt inte om de inte sett att det stämmer utan bara hört andras uppfattning om dig. Yttre förhållanden kanske vi inte kan göra mycket åt, men vi kan göra något åt hur vi väljer att förhålla oss till saker som kommer emot oss. 

Jag är ganska skeptisk till flum som "kroppsscanning" och annat Hare Krishna, men jag tror på en sak och det är att folk klarar mer än man tror. Det är därför jag tänker som Sora i det fallet. Man vet inte om man klarar något förrän man försökt sig på det och fått se om man grejar det. Med den attityden tror jag att man kommer långt. Sedan tror jag också att attityden styr ödet. Om du har en negativ attityd till saker kommer negativa saker hända, om du har en positiv attityd går det desto bättre! Så är min upplevelse av det hela i alla fall!

Jag har själv gått igenom en hel del skit och ibland tvivlat på om jag grejar saker och ting, men nu har jag ju faktiskt bevisat för folk att det inte spelade någon roll vad de sa, jag tog mig ändå ur det, och jag fick ju faktiskt den här 2020, vilket var ytterligare ett bevis på att det folk sagt och gjort mot mig inte var rätt eller sant. 



Men va, du är väl 86:a? Japp, men jag fick gå gymnasiet lite senare eftersom jag aldrig fick någon chans att faktiskt gå gymnasiet 2003. Varför kan ni läsa om här. En sak är jag stolt över när det gäller den biten. Mina grundskolelärare ville en sak med mig, men jag vägrade verkligen acceptera det, även om det innebar att jag fick lösa mycket på egen hand och prata med diverse myndigheter och Gud vet vad... I slutändan kom jag i alla fall i land om än folk hindrade mig.

Så jag tog mig ut ur en ond spiral kan man säga, jag bevisade för folk som sa att vissa saker är omöjliga att de hade fel. Det enda som gör en sak omöjlig är om man först själv tror att den är det, det har alltid varit min livsfilosofi och nu när jag äntligen förstått att matte inte heller är så svårt, kan jag ju faktiskt stryka under det hela med rött bläck och säga det en gång till Ingenting är omöjligt! Så, nu vet ni också det.


Skulle ni glömma bort det kan ni alltid lyssna på Lindsay, hon vet vad hon sjunger om 💪

Nu har jag fortfarande några små lås att arbeta med, men det är väl så när man blivit intalad en massa skit i 28 års tid, man måste jobba med att få ut skiten och få in lite bra saker i stället! Det är lätt att tvivla på sig själv om man bara hör att man gör dåliga saker, men det är värt att göra sitt yttersta för att motbevisa de elaka tungor som talar så. Jag förändrade mitt liv, gjorde en del uppoffringar och nu är jag nästan ute ur denna helvetesresa. Så vad gjorde jag?

¤ Bröt kontakten med folk som inte berikade mig utan bara drog ner mig
¤ Slutade lyssna på skitprat
¤ Släppte taget om mitt inre groll!

Det där är i alla fall tre viktiga saker jag tror att du också kan göra om du mår dåligt. Se över vilka du hänger med, lyssna inte på allt skit du hör och tänk på vad du tänker. Livet är ändå för vackert för att slösas bort på en massa skit! 

Nu tänker jag bara ta det lugnt en stund innan jag går och lägger mig, så ses vi i morgon. Då ska jag berätta vad jag tänkt viga veckan åt!

🧡 ~Ta hand om er!~ 🧡
Och låt ingen stjäla era drömmar från er







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...