torsdag 25 mars 2021

Sockarna är klara, nya stickäventyr på G, dessutom har jag boostat min hjärna -igen!

 


Idag har jag gjort väldigt mycket av ingenting. Jag har faktiskt inrett lite och lyckats bli klar med mina härliga långstrumpor och akta er vad sköna de blev! Jag trodde först att de skulle bli stickiga, men det blev faktiskt skapligt bra!
Nästa projekt kanske blir att göra ett par långstrumpor som ser ut som Pippis, eftersom jag ju är som Pippi i mångt och mycket 😉 Dock har jag en annan sak i kikaren till nästa par och det är att jag ska lära mig sticka lite mer avancerade mönster. Eftersom jag älskar utmaningar valde jag detta:


Norska morgonstjärnor och en hel del krimskrams runt om, jag har lite idéer som jag kanske visar mer av när jag värpt själva ägget, just nu är det mest en idé som inte är färdig. 
Däremot har jag fortfarande 3 stycken UFO:n som jag ska bli klar med innan slutet på Mars i alla fall, någon sorts ambition får man ju lov att ha! Men i alla fall blir nästa stickprojekt ett med temat "morgonstjärnor" så det blir sjukt intressant att pröva på!

Men att göra mycket av ingenting kanske inte är bra varje dag, det får man ta när det finns tid och för mig som inte kan söka jobb förrän pandemin lagt sig fungerar det att ta vilken dag som helst, bara det inte blir fler än en eller två i veckan. Min skalle mår i alla fall bra av det och det är det som räknas för mig. 
Och på tal om skallen va! En del vill påstå att man inte kan öva upp sitt arbetsminne, men då vill jag presentera en nyvunnen vän för er, nämligen Jonas von Essen!


Här pratar han om en väldigt cool sak som människan säkert använt i många tusen år, men det är något jag tänker att alla kan ha användning för, nämligen minnespalats. Allt om hur det här går till hittar ni i klippen, annars är det egentligen enkelt: Fantasi är det bästa som finns, det är din egen inre lekborg och varför inte göra den lekborgen till något mer konstruktivt då, som ett riktigt roligt minnespalats! Kolla in videorna och se magin, jag fick själv en riktig A-haupplevelse första gången jag såg detta och att sedan Jonas har en sådan karisma gör väl saken än bättre 😍


Minns ni att jag också sa att jag hoppat på det här med social media detox? Hur gick det so far? Ah well, på det hela taget har jag skött mig, men jag har tyvärr fuskat lite under den gångna veckan, vilket innebär att jag måste lägga på en vecka eller två och verkligen gå in för att stänga socmed ute i den mån det går. I synnerhet kanske de som är värst och får folk att må sämre än nödvändigt. Nu säger jag inte att sociala medier är enbart skit, det finns positiva och negativa saker med precis allt, men just nu verkar det som om sociala medier är ett ypperligt verktyg för den som på ett eller annat vis vill mobba eller trycka ner andra människor och sådant känner jag egentligen att jag fått nog av, varför jag egentligen bestämde mig för att dra ner på allt sånt här redan i augusti. Saken var den att jag inte kom till skott med det förrän nu och nu inser jag faktiskt att man nog kan ta varannan månads detox ändå. 
Men vad ska man ersätta de dopaminkickar man får från exempelvis Facebook eller Instagram med då? Jadu, fanns det sociala medier bara för 20-30 år sedan? Folk hade sätt att få igång belöningsmotorn ändå, så jag tror faktiskt att det enda man behöver göra är att hitta något att stimulera sig med och se till att umgås med folk som ger en "likes" IRL i stället för att bara trycka ner någon emoji på internet. 
Med andra ord kommer jag nog att fortsätta med det här en bit in i april i alla fall!
Och visst är det svårt att inte använda sociala medier nu när vi inte kan träffas IRL på samma sätt som förr, men jag tror också att det är nu det är extra viktigt, för eftersom negativa krafter inte kan komma åt dig IRL nu försöker de i större skala på nätet. Därför undviker i alla fall jag sociala medier!

Och i morgon är det ju fredag och jag har bestämt mig för att återuppta det här med "veckans screenserie" som jag höll på med för några veckor sedan men fastnade i. Det lär alltså bli lite mer filmtittande framöver och så får vi väl se vad temat blir. 

Nu ska jag varva ner och ta mig en skön dusch innan sängen får sin nattliga uppmärksamhet. Ta väl hand om er och följ era hjärtan innan ni agerar. Jag vet att det finns goda människor, ytterst få är genuint onda, därför ber jag er igen, känn efter i hjärtat innan du gör något, vad som helst. Och så försöker vi bevara hopp, lugn och sinnesro. Namaste 🙏
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...