lördag 13 mars 2021

När ditt mentala väder synkar med vädret därute...

Just idag kanske det inte är optimalt, snöblandat regn och dimma visar på hyfsat obehagligt väder och har du samma väder i huvudet vet du att du gör något fel när du arbetar.
Idag har jag spenderat dagen med feelgood-fokus och lite också till att reflektera över varifrån ovädret i huvudet kommer från.


Feelgood handlar ju om att få andra att må bra lika mycket som att få sig själv att må bra, så mycket av dagen har spenderats med att skämma bort denna gullhöna och hon känner sig ju inte direkt missnöjd hon heller. Sedan har jag inte berättat för henne att jag brukar använda en borste för stora hundar när jag borstar henne, då blir hon säkert förnärmad 😉


Och så naturligtvis handarbete och en lite lyxigare läsk. Vi börjar med hur jag gjort med läsken:


Med inspiration från det här myset har jag alltså tagit fram tre olika essenser till sodastream, lite is och så klart lite kolsyrat vatten. I min läsk gjorde jag så att jag först fyllde behållaren med is, sedan hällde jag en essens med colasmak över isen så att den frös fast, därefter lite apelsin och så lite 7up. Det här ger en lite mildare variant på läskblandningen "Schwipschwap" eller "Mezzo" som egentligen bara är vad du får när du blandar Coca-cola med fanta. Jag har bara lagt till 7up  för att få till en sorts brytning mellan Colan och apelsinläsken som annars tenderar att ta ut varandra. Blev det gott då? Jomen jag tror att alla gillade dem, så det här kan jag säkert vidareutveckla. Kanske koka egen sirap som de gör i klippen? Vi får väl se vad det blir med tiden. 

Sedan har jag så klart arbetat vidare med handarbetsprojekten. Nu har jag bara foten kvar på den första långstrumpan så kan jag börja göra en maka till den senare. Att jag inte tänkt på att göra dessa tidigare är ju galet, jag har nog underskattat mina förmågor alldeles för länge ser jag. 

Sedan har jag gjort några små anteckningar gällande ACT/KBT, samt börjat skriva på en småsaga till.

Den här gången utspelar sig småsagan i Västernorrland med Sundsvall som centrum eftersom jag länge velat visa mina läsare min baron Sune Enhörnings lite mjukare sida. Såhär långt har han mest varit en orm eller skitstövel eftersom jag mest visat saker ur jämtlands perspektiv. Sedan har jag ju sagt att jag ska ge kung Oxenstierna en chans att bättra sig, men vi är inte där i historien ännu. 

Jag har ju fått höra både det ena och det andra om mina småsagor. Att den nattsvarta tonen får det att se ut som något Ingmar Bergman skulle kunnat skriva och att barn säkert skulle gilla mina småsagor är bara två av dem. Jag vill betvivla båda dessa. Det här är väldigt mycket ett minnespalats över historiska händelser och i och med det förekommer ju både våld och sexuella teman med jämna mellanrum. Svordomar och riktigt otäcka scener finns också med, så jag skulle säga att som yngst 15 år på publiken. Sedan blir den där nattsvarta tonen ljusare med tiden också, det kommer! 

Men just nu är temat Västernorrland och Sune Enhörnings lite mer "godhjärtade" sida snarare än i Jämtland/Härjedalen/Tröndelag, där han framstått som en tämligen hal adelsman som ofta gjorde som hans adelspolare sa till honom. -Ett ASS alltså 😏 Så det blir ett intressant projekt att hålla på med, plus att jag får lära mig lite mer om Sundsvallsstrejken på det 👏 Och så har jag äntligen möjlighet att på ett bra sätt introducera Sunes dotter Unn också! Det ni!

Jomen det ser ut att bli full rulle den kommande veckan och det verkar som om min hals nu slutat jävlas med mig, så jag kan ju i stort sett återgå till det normala i det mesta. 
Nu under tiden jag varit sjuk har jag ju så klart känt mig mentalt dassig också, men det tror jag ju att man gör, även om det är onödigt att känna sig sån, livet har sina ups and downs, huvudsaken är väl att man tar sig upp igen när man haft en dip kan jag tänka mig. 
Och det tycker jag väl att jag har, hoppas att du också försöker se saker från den ljusa sidan. Livet kan förändras från mörkt till ljust bara man har viljan till att låta det hända!



Namaste! Ta hand om er och dem omkring er, döm ingen som inte begriper bättre än du gör och så tvättar du händerna och är en snäll människa tills vi möts igen. Nu ska jag flyga ut i rymden i mina vita sneakers och tänka positiva tankar. Ha det fint!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...