söndag 21 mars 2021

Äppelpaj och småsagor

 Idag är det lördag, vilket betyder helg, men vad är en lördag utan lördagsgodis egentligen?

Äppelpaj, med kanel och socker, samt äppelmosfyllning blev det här! Kardemummagrädde med vanilj fick sällskapa den och där har vi vårt lördagsgodis kära vänner! Supergott och dessutom slapp vi ha så många åldrande äpplen liggandes. 

Jag har även fortsatt lite med småsagorna, funderat mer på hur jag ska pussla ihop min maschma och så klart försökt leva livet på ett så gott sätt som jag kan. Jag känner att jag haft nog med motgångar nu, så varför inte! Maschmaprojektet får jag återkomma med, det finns en del intresse i att veta hur det där går. 

Men småsagorna då? Ja, jag har redan sagt att den jag just nu håller på med tar plats innan Jämtland blev Norskt, men Norges intresse för jämtland ligger där under ytan. Just nu håller jag på att försöka få in Jämtlands flört med Färöarna som var en del i varför Norge förklarade krig och sedan tog över Jämtland. Jag har inte hunnit läsa allt om hur det där gick till, men jag vet så pass att Norge inte gillade att Jämtland låtit dem gå förbi dem obehindrat för att ta sig in i Norge, mer måste jag forska om, men det blir ett fint inslag i småsagorna tror jag. Nämnde jag att Kung Niðaróss blir alltmer lik Olav Digre? Nu ska jag väl erkänna att han är delvis baserad på honom men också på andra karaktärer jag tycker liknar min Trond. Gunhilðr är ju baserad väldigt mycket på Fröya, men också på en del andra karaktärer jag stött på och tycker mig likna henne med. Vad jag inte visste förrän jag började forska var att Olav Digre tydligen också blev sådär kylig på grund av "olycklig kärlek" och det har jag i alla fall angett som Kung Niðaróss anledning till att ta Jämtland. Han är dock också en väldig grubblare, något jag inte vet om Olav Digre var, men jag vet att de tydligen har mer gemensamt än jag tänkt att de skulle ha. Intressant blir det i alla fall när alla mina småsagor är reviderade och utlagda, då först kanske jag kan låta folk läsa dem, jag har ju fått många förfrågningar från folk som vill veta mer om mina sagor så det lär väl bli 😉 History Fiction är dock inget lätt ämne att skriva om, med tanke på allt man måste ta hänsyn till. Jag har i alla fall lite idéer kring vad jag ska göra...

Nu till nästa dag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...