måndag 12 oktober 2020

Måndagens schema!

Ni kanske minns den här? Det är alltså ett såntdär femdelat block som man kan köpa i stort sett överallt för en billig peng. Sådana block brukar jag ha som "Schemablock" så att säga, och då vet ni säkert redan nu hur jag gör, annars ser ni på bilden hur jag tänker. Du skriver upp vad du ska göra, en sak på varje "lapp" och har du fler än fem saker att göra skriver du bara ner nästa sak på bladen bakom. Kom bara ihåg att inte ta på dig för mycket att göra, då kan det bli jobbigt för skallen. 
För mig som har svårt för att koncentrera mig på en och samma sak fungerar sånahär schemablock jättebra!

En annan sak vi gjorde nu i helgen var det här:


Igår åkte vi till en av våra lokala gårdsbutiker och köpte lite grönsaker och världens snyggaste ägg. Ett av dem var nämligen turkosgrönt och väldigt svårt att äta upp, det var ju så vackert. Jag vet inte om man kan se färgen på bilden jag tog, men det var så turkosgrönt att till och med själva ägget hade en liten ton av det när det var skalat 

Vidare köpte vi lite olika sorters kål, bland annat svartkål och grönkål, sedan köpte vi paprikor och schalottenlök. Allt smakar godare när det är "hemmagjort" heter det ju, och nog gäller det även egenodlad och närproducerad mat, absolut.



Sedan är det ju så, att om du har hemägg bör du göra hemmagjord glass också! Därför gjorde jag min hemmagjorda kardemummaglass! Det skulle ha varit lite mer grädde och mindre mjölk i den, men den blev omtyckt ändå. Det vi hade till kan man tro är pannkakor, men det är faktiskt våffelpannkakor! Och vad i PÖKKER är det? Jo, det är pannkakor på våffelsmet, sådant man får stå ut med när våffeljärnet tagit självmord och allt. Det lär bli ett nytt våffeljärn framöver, men annars är det faktiskt ganska gott att göra pannkakor av dem också, speciellt med hemmaglass.

Idag då? Idag åkte jag och far till Stugun och köpte nya däck. Det verkar som om däcken blev bra, det verkade i alla fall så på honom. Nu vill jag snart att COVID19 ska bryta nacken av sig så att vi kan åka till Östersund och Trondheim som vi vill igen. Jag klagar inte alls på karantänlivet, jag har inget emot att hålla mig från allt folk som är överallt och stör, men jag gillar liksom att resa och det är väl den biten jag saknar. Men medan man väntar kan man väl ta tag i livet. Sista biten av kvällen får jag väl ta med språk och småsagor. Vi ses, röran ingår idag 😆













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...