tisdag 12 september 2023

Så var vi åtminstone klara med kofoten.

Ja, det var vi! Idag har jag av ingen specifik anledning känt mig lite vemodig och smådeprimerad. Kanske är det den tiden på månaden, kanske är det kroppen som inser att det är höst, som är den årstid jag tycker allra minst om trots att många försöker förklara fördelarna med den för mig. Jag tycker helt enkelt inte om det där höstmörkret, insomnandet och stressandet över att sommarlov och semester nu är över. 
Det hjälper dock gott att sitta inne med lite tända stearinljus och varm dryck efter dagens bravader.

Och eftersom hösten är nog så mentalt tärande på mig som den är passar det bra med ett avbrott från onödig toxicitet igen. Vi börjar med att låta sociala medier få långt mindre utrymme.

Jag var inne på att ge sociala medier 5 minuter var om dagen då jag tänkte att det kanske kunde sänka ribban. Problemet med det är bara att det hinner hända mer på fem minuter än man tror, i synnerhet på nätet där allt sker så snabbt, därför kanske man bara ska ge det 5 minuter i var i veckan i stället. 
Så, vad räknas till sociala medier och hur kommer jag att använda dessa?

Här kommer jag att göra en punktlista med lite förklaringar:

  • Youtube
    Youtube kan användas i undervisningssyfte, men också i tramsifieringssyfte. Här kommer jag att använda mig av Tilläggen Blocktube*och ShutUp** för att slippa en massa överinformation.
    * Används för att blockera vissa typer av saker som visas i flödet
    ** Används för att "stänga" kommentarsfält så att man slipper se dem.
  • Facebook
    Facebook är en av de sociala medier jag kommer att undvika så gott det går. Är jag där kommer jag använda mig av ShutUp och Newsfeed Eredicator så att jag bara kan se det jag faktiskt är intresserad av att se. Vidare kommer jag använda adblock för att dölja alla former av "reaktioner" då även dessa räknas som överinformation. 
  • Tiktok
    Jag har valt att helt bojkotta Tiktok då det känns alldeles för ytligt och tråkigt för att jag ska se det som underhållande. Dyker det upp tiktokliknande material på youtube kommer detta omedelbart att bannas.
  • Pinterest
    Då jag bara använder mig av Pinterest när jag behöver inspiration till saker jag ska rita kommer inte användandet av denna plattform att beröras.
  • Reddit
    Eftersom Reddit är alldeles för likt Facebook för att vara roligt kommer jag inte att använda mig av denna sida över huvud taget.
  • Flashback/Familjeliv/ifokus
    Dessa tre kan vara de mest toxiska sociala medier jag haft oturen att snubbla över. Flashback är sedan länge bannat, samma sak gäller såväl familjeliv som ifokus. 

  • Deviantart
    Eftersom jag använder Deviantart för att kunna få kritik på min konst kommer jag bara att lägga ut konst där när jag är ledig, detta för att inte drabbas av alltför mycket saker som kan distrahera mina studier. ShutUp får stänga ner kommentarsfältet när det blir för påträngande.
Där har vi listan över sociala medier! Jag har bestämt mig för att begränsa mitt användande av de sociala medier jag fortfarande använder, här är hur jag tänkt:

  • Youtube
    Kan få en timma om dagen.
  • Facebook
    5 minuter på lördagar.
  • Deviantart
    Den tid det tar att lägga upp konst, det brukar ta högst 10 minuter. 
Sedan hade jag fyra till på listan, dessa hade jag tänkt låta vara eftersom de inte berörs av det här. Två av dem ligger under bojkott så de får per automatik alltid 0 minuter. 

Jag tänker att i synnerhet när man känner sig låg kanske man inte ska vara i miljöer som får en att känna sig lägre, därför har jag infört det här. Nog om det, nu till trappan:

Trapparbete -Progress
Ja, hur går arbetet med trappan? -Hyfsat måste jag säga, idag har jag bänt bort de sista stickorna under planstegen så nu är allt klart för hyvling och sandning. Passade även på att konstatera att alla stickor inte kan brännas upp samtidigt eftersom de brinner väldigt mycket bättre än jag trodde. Vi får helt enkelt bränna upp resten under morgondagen. I morgon är jag dessutom ledig och kan städa och pyssla hela dagen, något jag ser fram emot! 💖

I morgon tar vi alltså in hyveln och sätter igång med stegnoshyvlandet. Det här går absolut att varva med såväl städning som tvätt. Kanske hinner vi även med lite bakning? Det återstår att se i morgon! Sköt om er och ha en skön Onsdag! 👄




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...