fredag 8 september 2023

Köttsoppa, smurfar och nytt tillskott till samlingen!


Idag tog vi fredagslyxet till en riktigt hög nivå med hemlagad köttsoppa. För den som inte ätit det här är det att rekommendera, alla hemlagade soppor och grytor är i regel att rekommendera framför sådant man köper på burk. För mig låter det ganska logiskt.

Det här är alltså en soppa gjord på rotsaker, en fläsklägg och en hel del annat gott. Potatis kokades till och lades i separat. Jag vet att min var dåligt skalad, men det togs bort vid förtäring. Det där ljusa bredvid potatisen är vetemjölsklimp, som är något jag lätt kan beskriva som bland det godaste jag vet! 
Soppa på en fredag? Ja, om det är en riktig lyxsoppa som tillägnats hela dagen för att koka ihop då. Då kan man lätt servera den på en fredag. För den som inte äter fläsk vill jag verkligen slå ett slag för Sodd som faktiskt är något liknande, fast med fårkött. Om du inte äter kött över huvud taget kan du faktiskt göra ett liknande långkok bara på rotsaker och få det väldigt gott, det finns många sätt att göra en god soppa helt enkelt! 😊

Och visst var den stora blå bilen hit idag också! 


Under pandemin införde vi alltså glassbilsfredagar! Varannan fredag kommer den alltså ner och tutar lite på oss, något som är extra roligt när kusinbarnen är här med sina småttingar. Barn och Hemglass karaktäristiska melodi är alltid en så rolig kombination. En annan rolig grej med oss och Glassbilen är att vi aldrig riktigt vet när den dyker upp, så vi blir alltid halvt ihjälskrämda när den kommer runt kröken och hojtar loss. Jag antar att det är ett bra sätt att vakna till på en seg fredagseftermiddag. 

Och självklart köpte vi lite glass, den här gången utan kanel då jag måste säga att kanel inte är någon vidare glasskrydda! Idag köpte vi lite riktig glass, Bamse, som är en gräddglass med päron eller blåbärssmak, doppad i choklad. Sundborn Punch som är en vaniljglass med punch toppad med chokladbitar och så ett paket helt vanlig vaniljglass för att jag helt enkelt varit för lat för att göra egen nu ett tag. Jag måste ta itu med det där och göra min egen kardemummaglass igen, den vet jag att folk älskar.


Och när jag öppnade paketet med Bamse-glass för att se vilka sorter som fanns trillade självaste Bamsefar ut ur paketet tillsammans med glassarna.


Han fick bli nummer 8 i min nyckelringssamling. Jag samlade ju på nyckelringar som barn och av dem hade jag kanske fyra kvar. När jag sedan fick en liten geisha av en gammal kompis från Japanskagruppen tänkte jag att jag skulle börja samla igen så nu har jag alltså:

  1. En blå liten katt vid namn Göran Persson (min väninna döpte den 2006, hennes hette Gudrun Schyman eller något sådant)
  2. Zenigame (Squirtle) från Pokémon. Minns jag rätt ska denna kunna blinka också. Jag tror också att jag ska ha en Pikachu och en Purin (Jigglypuff) av samma slag, men just nu har jag tappat bort dem.
  3. Min tasmanska djävul Signe som jag köpte någon gång när jag gick i nian.
  4. Geishan jag fick av kurskollegan
  5. En liten glassbil jag fick av dem i fjol.
  6. Cartman! Ah jag hittade honom en gång när jag var liten, osäker på när, han är ganska gammal.
  7. En liten Trondheimstaus som jag döpt till Ingrid för att hon faktiskt ser ut som en liten Ingrid. Hon har även en liten Nidarosdom med sig.
  8. Och så har vi ju Bamse-bamse-bamsefar där 😉
  9. Koduck (Psyduck) som jag hittade igen alldeles nyss. Mina Pokémon har jag nog haft sedan 2006 någonstans då jag var inne i någon anime/mangahype.
Jag har säkert fler liggande, om inte annat lär jag säkert skaffa fler med tiden bara för att det är roligt med nyckelringar. Min samling ska nog bestå mestadels i fula, söta eller roliga nyckelringar, så allt i den kategorin är välkommet 💕


Lite senare på kvällen gick vi ut i svampskogen med några smurfar för att fotografera dem. Det finns så många smurfvänliga svampar ute nu att det är väldigt tacksamt att ta några bilder. Tyvärr hittade vi inga snygga flugsvampar den här gången. Kanske går det fler tåg?

Ett axplock. En ilsken kocksmurf som står på en svamp och är arg, farmorsmurfen på svamppromenad. Glasögonsmurfen som klantat ner sig mellan ett gäng stora svampar medan gammelsmurfen ser förskräckt ut (det var i alla fall den bilden jag ville få till av dem) Och så de här två!



Smurfan som plockat en famn full med ljung och sitter under en liten kantarelliknande svamp som jag tyckte såg ut som en smurfsvamp. Det växte ett gäng där vi var så vi tog även en bild där smurfarna skulle få hålla en liten konsert med en stor publik... Och kokettsmurfen som självklart bara betraktar sig själv i spegeln.


Avslutningsvis två fina naturbilder. En av dem är tagen hos grannen som har en liten kvist med Ölandstokar i sin buske. Jag tyckte att dessa gula blommor gjorde sig bra på bild, liksom den här lilla svampen med solstrålar som letar sig in i bilden.



Jag känner mig faktiskt lite välsignad med att ha naturen runt knuten och kanske är det därför jag med åren alltmer börjat uppskatta tystnaden och att liksom tolka in saker i tystnad. Jag är i regel väldigt social av mig, pratar ibland väldigt mycket, men på senare tid har jag märkt att jag faktiskt börjat inse vikten av att bara vara tyst och ta in nuet, i synnerhet under promenader ute i naturen.

Med det lämnar jag er denna sena fredagkväll och säger som vanligt åt er att sköta om er. Jag vet att alla inte är förunnade med att må bra mentalt eller fysiskt, men de flesta är förunnade med förmågan att åtminstone göra ett tappert försök till att må lite bättre, om än för stunden. Det är väl kanske mycket därför jag börjat uppskatta det där med att ta in nuet ändå, för att det inte alltid varit så självklart för mig. Ta hand om er så får vi se när vi råkas nästa gång!































 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...