söndag 10 september 2023

Så var det återigen dags att leka i trappen!

 



Idag togs hammaren och en mindre sortens kofot fram för att fortsätta renoveringen av trappan. Det vi håller på med nu är att bända bort små fastspikade träpinnar som hade som funktion att hålla korkmattorna som satt där tidigare på plats. Efter att varje pinne bänts loss ska spikar dras ut. När det här är gjort ska varje steg hyvlas slätt innan sättsteg och trappnosar kan sättas fast. Sättstegen blir troligen i samma material som vi använt i planstegen. Ett klickgolv i marmorimitaiton av något Schweiziskt märke. När allt är klart kanske vi målar dit några fossiler också! 😆

Sedan har jag som familjens glassansvarige (nåja, för det mesta) varit förbaskat lat när det gäller att tillverka egen vaniljglass, så den här helgen köpte vi en bytta med något skånskt märke som faktiskt smakade helt okej. -Speciellt med hemlagad vinbärssylt, som vi ju kan göra massor av nu när vi plockat av alla buskar. Till nästa säsong tänker vi plantera fler vinbärsbuskar på gården. Alla sorter även om jag nog känner att jag vill ha mer vita och röda i nuläget.

Eftersom mycket av måndagens planering redan är gjord är det i stort sett bara att leta reda på litteraturen så att den är på plats till tisdagen. Jag har tänkt ha mina skoldagar som en vanlig sådan, ungefär 08:15-15:15 med uppehåll för fikapauser och liknande. Sängen får också den komma lite tidigare de gånger jag pluggar, annars är jag rädd att jag inte kommer orka. I morgon tror jag dock att det kommer att bli en kortdag då planeringen i stort sett är klar, då kan jag faktiskt avsluta redan 13:15 och leka lite i trappan i stället. En sak har jag i alla fall klart för mig, att morgnarna och kvällarna får lov att komma lite tidigare, så det får bli ett litet livsmål just nu.
Med detta i åtanke har jag så klart också ställt ett antal alarm ifall jag skulle glömma bort vad det nu var jag skulle göra. Just nu tänker jag i alla fall se en film, göra kvällssysslorna och krypa ner i sängen. Sköt om er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...