tisdag 26 september 2023

Ingen stadstur, men väl lite fredsslutande!


Eftersom hela familjen gått och förkylt sig fanns bara en lösning på detta och det var att stanna hemma och göra något annat. Då kom jag ihåg att jag lovat mig själv något i helgen och det är att komma överens med en av mina nemesisdegar här i världen, nämligen drömdeg!

Jag tog mig an projektet och insåg snart varför jag hatat den här degen så, jag hade nämligen tänkt fel!
Det där med att få sockret och smöret att få rätt konsistens har jag nämligen inte tänkt så mycket på när jag bakat, jag har bara kört på tills det sett bra ut. Idag kom jag dock på att det faktiskt är ganska meditativt att sitta och peta med en slev i blandningen av hjorthornssalt, smör, socker och vaniljsocker tills det ser ut som kramsnö. Det är faktiskt något med det som jag insåg att jag uppskattade. Jag satt där och pillade tills jag tyckte att det blev fint, sedan åkte olja och mjöl i och fick åka runt lite med detta tills det blev en kramvänlig deg. Med det kom vi faktiskt överens, jag och drömdegen. Det blir nog fler drömmar inom en snar framtid.



Den här lilla experimentdegen resulterade i ca 30 kakor som åts upp på direkten. Mest av yours truly och hennes drömmonstermamma så klart. Da capo på det här? Troligen blir det det, det går fort nog att göra under en lunchrast hemma och ärligt talat var det inte så farligt som jag kom ihåg det. 
Med det här bestämde jag mig också för att baka två gånger i veckan igen och kanske inte bara sött utan även bröd och pajer kanske, det får vi se vad jag gör med, två bakdagar i veckan är utlovat i alla fall, liksom en större sats drömmar att stoppa undan innan vi äter upp dem 😋

Vad ska resten av kvällen vigas åt då? Tänkte sätta mig och titta klart på Go-Busters, läsa lite och ta tag i kvällsträningen innan dusch och säng ropar på mig. Ta hand om er nu, resten låter jag Darin säga:







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...