söndag 24 september 2023

Helgen i ett nötskal

Den här helgen har bjudit på skördefest med blandbuffé, glassbilsfredag och inte sådär jättemycket mer. -Jo, en begynnande förkylning har jag hunnit med också, så det var lite tur att det var glassbilsfredag den här fredagen.

Under fredagen hade vi lagat en terriyakistek med hoisinsås, något vi själva hittade på i en handvändning och som faktiskt blev helt okej bortsett från att såsen kunde ha varit mildare. Man kan inte lyckas jämt.


 

Glassbilsfredag ja, vi köpte bland annat lite bamseglass och i det paketet låg ett nytt tillskott till nyckelringssamlingen. -Skalman blev det den här gången. Komplett med kudde och Mat och sovklocka. Kvalar nog in bland de gulligaste nästefter den lilla glassbilen och Trondheimstösen Ingrid. Den här gången tänker jag i alla fall vara lite strategisk när jag samlar nyckelringar och bara ha speciella sådana, förut samlade jag på allt i nyckelringsväg och det blev så rörigt att man tröttnade. 



Lördagen kom med lite buffé i alla fall. Köpte lite grejer till den av glassbilen och la till lite små godsaker som fanns hemma. Kombinerat med skördefest så klart. Nedanför bilden ser ni vad som finns på bänken


  • Smörstekt grillkorv, stekt i grillpanna för att skapa lite känsla.
  • Champinjoner stekta i aromat och garam masala
  • Peperonipizza
  • Två sorters blandsallad
  • Kebabpizza med Jalapeños
  • Kycklingtärningar
  • Rhode Island och Thousand Islanddressing. 
  • Kycklingspett
  • Citronläsk
  • Pepsiläsk
  • Svartvinbärsläsk
Det här åts upp under dagens lopp, så det blev en riktigt fin lördagsbuffé av det. På lördagar brukar jag känna mig förbaskat lat, så jag köpte först pizzorna och kycklingen eftersom jag tänkte att sånt lagar sig själv i ugnen. Sedan fick jag lite mer feeling som smittade av sig på mor och syster som hjälpte mig pimpa buffén ytterligare. Åtta rätter blev det allt som allt i buffén och det tog som sagt slut. Kvällsvickningen bestod i glass så klart, man kan inte handla med glassbilen utan att köpa lite helgglass. Jag slog lite på stort och köpte två paket kycklingspett så att vi kan festa till det med dem någon gång under veckan.

Och under den här veckan har jag i alla fall bestämt mig för att ta itu med min nemesis gällande bakning. -Drömdeg! Den där smuliga smör/sockerdegen som är så svår att få fason på men som det blir så otroligt goda kakor av kan inte vara alltför svår att faktiskt få bukt med. Sagt och gjort! Antingen i morgon eller på Onsdag styr jag upp lite drömmar! Är jag fräsch på tisdag, vilket jag utgår ifrån tar jag en sväng till Östersund den dagen för att utreda några bankärenden, kanske hinner jag med att göra stadskärnan också, det har jag inte sagt så mycket om. Nu tänkte jag i alla fall mysa loss med en film och lite fika innan förberedelserna inför kvällen sätter igång. I morgon blir det arkitektur i alla fall. Jag har glömt bort det där tillräckligt länge nu. 

Ta hand om er nu, lev nu, dö kan du göra någon annan gång 💖



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...