fredag 1 september 2023

En bra start på september


Idag blev fader vår 73 bast och med det fick fredagen firas med smörgåstårta och grannens härliga kardemummamuffins med äpple. Massor med mat över att mumsa på till helgen så det råder absolut ingen nöd på den här familjen.

Egentligen vet jag att det är bättre att prata om resultat än om planering, på så sätt slipper man ju eventuella besvikelser om planeringen skulle brista, men lite vill jag nog prata om planerna ändå!


I morgon planerar jag att städa upp lite på övervåningen och kanske köra igång ett par tvättar på det. Utöver detta funderar jag på bärplockning om vi får någon sorts uppehåll i det eviga regnandet. 

Den här sommaren drog ju jag igång ett projekt med att mäta regnet varje månad. Det visade sig att augusti varit den här sommarens regnigaste månad. Nu planerar vi även att göra en mätning över September-oktober, beroende på om jag vill ha glaset till regnmätaren ute så länge eller inte. Med detta återkommer jag, liksom med resultatet för sommarmätningen.


Grannen var ju här idag och en hobby den här grannen har är att prata om sina problem hela tiden, något jag tycker är fruktansvärt jobbigt, så jag tillhör säkert de där 80% som inte bryr sig om dem.


När jag var i tonåren och började nå 20-25 år hade jag faktiskt många "vänner" som gladeligen pratade om sina eller andras problem till höger och vänster. När jag 2016 sa till den sista att jag inte var intresserad av sådant prat försvann även den "vännen" ur mitt liv för gott, men inte utan att först gnälla av sig om hur oerhört hjärtlös man var som inte brydde sig om folks problem eller tillkortakommanden. Det är inte hjärtlöst att sätta gränser, det är faktiskt sunt och jag måste säga att jag faktiskt var väldigt glad över att jag där och då tog det beslutet. Trots allt är mina problem just mina och ingen annans att lösa, det insåg jag under den tid jag gick hos RVH för att ta itu med mitt liv. Något jag också är väldigt glad över att ha gjort för efter det började jag på allvar att se över mitt umgänge såväl i verkligheten som på nätet. Idag har jag ett bra och hälsosamt umgänge. Vi pratar inte om varandras tillkortakommanden och problem, så länge det inte rör sig om verkligt stora problem, det är trots allt roligare att prata om vilka drömmar man lyckats uppfylla i livet och vilka man fortfarande drömmer.

Med det säger jag god natt. Tänkte se på en kvällsfilm och köra lite VR innan jag går till sängs. Lite kvällsträning hinner jag säkert också med. Ta nu hand om er tills vi hörs igen.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...