onsdag 7 april 2021

Stickning, Fittbritts återkomst och projekt på gården!

 Du vet när du tänker att du vill pröva något nytt, men när du väl testar det där nya ställer du dig själv frågan: "😱Varför började jag med det här nu då?" Lite så känner jag inför det jag håller på med nu. 
Det finns ju massor av såna där tunna, vassa strumpstickor i huset och nu tänkte jag "hur är de här att sticka med?" Och började med en liten mudd i något gammalt bomullsgarn jag hittade i en av hamstergömmorna. 

 Aah... Så otroligt pilligt alltså!😣
Nu beror det här säkert på att jag varken är van att jobba med bomullsgarn eller med tunna strumpstickor då, men det får vara så, jag ska ju bara göra ett par muddar den här gången. 
Och visst är det onödigt att hänga upp sig på små skitsaker egentligen? Speciellt när det finns lösningar på de allra flesta problem av den här sorten! Här är min!
And by all means, det är bra att fixa maskstopp när man jobbar med små och hala projekt, men jag har ju inga riktiga sådana, så jag tog helt enkelt några gamla utnötta suddgummin tills vidare. Det är onödigt att vara lat, man framstår som så dum inför andra då, så i stället för att låta detta frustrationsmoment samla mer glödande kol på mitt huvud än det redan gjorde, spetsade jag ett par sudd jag inte har någon användning för på varje ände. Provisoriskt, kreativt och en bra nödlösning, jag säger nödlösning eftersom sudd är gjort av ett material som inte är avsett att hålla, tvärtom, men tills jag hittat ett bättre material får suddbitarna fungera som stand-in 😄

Jaa, och så har jag ju väckt upp min fitbit som legat i dvala sedan Januari på grund av diverse strul med en app som kärvade och en klocka som gått 6-7 timmar fel på grund av detta. Eftersom jag egentligen inte har så mycket tålamod för tekniskt strul som kan lösas med andra enheter (nej, jag har faktiskt inte ADHD, bara kort tålamod) har jag inte brytt mig om den speciellt mycket förrän nu:

Jag installerade om appen, gick in på "avancerade inställningar" och stängde av den automatiska tidszonen, för att sedan slå på den, stänga av den och starta den igen!  
Nu går klockan rätt igen och jag kan kanske schemalägga träningen på ett bättre sätt. Passar bra nu när årets stocklass är på gång också! Då kan jag även lägga till den på träningen. Whoop! 

Fast du, har du gård har du egentligen saker att lägga till på fitbitschemat hela tiden, det kan jag garantera. Ett projekt som kommer efter vedhanteringen (som jag kallt räknar med att det tar en vecka) är att modifiera upp vår gamla jordfräs till en "jordfräs 2.0" vilket är just vad det låter som -en lite bättre version av en gammal jordfräs! Därefter hade vi tänkt fräsa upp potatislandet, riva bort tuvor och annat skräp och så gödsla upp jorden. Vår gård har namnet "Sann" som är ett dialektalt ord för "sand" så det lär krävas lite boost för att få till jorden på den här gården, garanterat. 
Men nu då, vissa doofers jag pratat gödsel och annan skit med har ofta sagt "men kan man inte pissa direkt på blommorna då, det är väl gödsel så det räcker?" Det är enkelt att tro att man kan göra så, men det är lite som att dricka oblandad saft och vem gör det utan att ångra sig senare? Om du slänger ren koskit på grödorna... Gör inte det, det är väldigt starkt. Kissar du direkt på en späd buske kan den dö, något inte min granne förstod när han kom hit och skickade en liten späd buske till Nangijala på det viset. Nu är där bara ett hål... Som bör fyllas igen innan någon ramlar och... Hamnar i Nangijala. 
Det får dock komma när all snö smält bort, jag bor ju i södra Norrland, så det är i alla fall lite snö kvar... Inga meterhöga drivor, men det är fortfarande tjäle, så än kan man inte tänka så mycket på odling utomhus. 

Däremot funderar jag på om jag ska ta tag i lite olika trapprojekt framöver. Först ut blir att bygga en trappa till min högsäng, virket är köpt, det är bara att köra lite matte och sätta upp den egentligen. Blir lite bilder när projektet är klart. Sedan ska jag även skaffa slippapper och slipa trappan upp till övervåningen, ni vet, den jag strippade för ett bra tag sedan. Detta om trätrappor, stentrappor har vi såhär långt tre som ska restaureras upp. Den som leder ner i pannrummet känns som första prioriteringen eftersom den varit sned i många år och det känns inte säkert, även om där finns ett stadigt räcke nu, något måste göras så att ingen ramlar helt enkelt. Utomhus har jag ett gammalt restaureringsprojekt bakom syrenhäcken, som jag tänker ta tag i i sommar innan getingarna vaknar. Det kommer alltså bli en trappa som ska leda ner till älven. Trappan som var där har rasat, så den ska jag helt enkelt ta och laga upp och bygga två räcken till. Mer om det när marken blir bar, första projektet blir som sagt högsängstrappan. 

Som ni ser har jag i alla fall en hel del att göra bara jag ser mig om, så göralös lär man inte bli i år heller, pandemi eller inte liksom. 
Jag minns när jag skaffade Facebook någon gång 2010 och alla skulle få med en på att spela såna där facebookspel som inte ledde någon speciell vart. Ett av dem var Farmville som gick ut på att ta hand om en virtuell bondgård. Jag har ingen bondgård, men jag har ett IRL-Farmville så jag behöver definitivt inte kasta den tiden i sjön genom att spendera den på internet. 

På tal om Facebook, hur går detoxen? Ja, Facebook har jag faktiskt hållit mig från. Jag har satt ribban till Juni och att jag inte ska logga in förrän jag hållit hela den barriären. Sedan har jag skaffat en app som helt enkelt raderar alla newsfeeds så att jag slipper distraheras av andras narcissism på andra sidor jag kanske måste vara inne på. 
Däremot har jag tyvärr använt Twitter ett par gånger, något jag tänkt att jag ska tagga ner på successivt eftersom jag behöver eliminera så många källor till negativ energi som det bara går. Sociala medier och andra ställen med "kommentarsfält" är tyvärr påfallande ofta källor till negativ energi eftersom många negativt laddade människor söker sig till sådana ställen för att hitta sina villebråd. Men Facebook har jag hållit mig från, däremot inte Twitter, från och med nu hoppar jag över också Twitter 💪 Ska vi säga Juni på den med? 
Nu ska jag försöka få mig lite välförtjänt sömn, det behövs inför morgondagens strapatser, det sägs att det vankas mera matte!
Och du som tänker att den som sprider negativ energi omkring sig är din vän. Tänk om, den som är negativ vill bara ha någon annan att vara negativ tillsammans med, om du hänger med sådana kommer du till slut att dräneras på positiv energi och det får du inte låta hända 💖 Ta hand om dig i internetdjungeln nu, akta dig för hyenor och annat skit. Den här Lejoninnan har i alla fall tänkt att hon ska göra som så. Namaste🙏










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...