lördag 3 april 2021

Påsklördag, sjuk och inte fick jag något vettigt gjort!

 


Idag är det påsk hos oss och våra djur. Jag gör alltid samma misstag vad gäller festligheter och det är att jag alltid äter för mycket socker, vilket innebär candida-party i käften! Vad är candida? Det är en liten ful svampfamilj som bor i allas mun och egentligen inte är jättefarlig, bäbisar kan få torsk av det och uppenbarligen kan jag få en sårig tunga av dem också. 
Påskmust är egentligen också ganska dumt i och med att överkonsumtion kan orsaka rejäl fart på magen. Gissa vem som drack lite väl mycket must? Ja, alltså, jag är ett sockermonster och jag vet att det inte är det bästa att vara, nämnde jag att choklad också är något jag inte kan leva utan, som sånadär påskägg från Anton Berg (tror att det var Anton Berg, kan vara Lindth också) som egentligen smakar lite som mörk blockchoklad, men det är faktiskt inget fel på dem. Påsens ljud gjorde dock kissemissen lite avundsjuk, så nu har empat-tjejen här lite dåligt samvete... Nu har man gjort bort sig, ljuga för katten! 



Katten ja! Den här damen är den charmigaste katt jag haft tror jag och det är mest för att hon bara blir klokare med åren. Vi fick henne 2007 och redan då var det något speciellt med henne. Hon var nämligen hemma direkt, inte rädd för någon eller något, hon visste att hon skulle bo här! Så har jag inte sett någon annan katt uppföra sig och jag har nog inte levt en dag i mitt liv utan en katt!
Tigris, som donnan heter, har egentligen inte sin matplats där, men hon propsade på att hon ville sitta bredvid mig och äta när jag satt vid bordet och åt, så det fick hon så klart göra! Hon är ju en liten människa den här! 

Men visst är det konstigt det där med "hund och kattmänniskor" ändå? Jag tycker om djur, sedan är det beroende på individen vad jag tycker om dem, ras spelar mig en mindre roll. Jag kanske är knäpp, men det är ytterst få djur jag inte kan fatta tycke för. Getingar och komodovaraner är väl två typer jag inte riktigt kommer överens med då och eldmyror är inte djur, det är ta mig tusan smådjävlar. Men tre sorter av miljontals djur, då känner jag att jag ändå är en djurmänniska, tänker inte sätta mig i något "läger" så, jag gillar djur, och sen får det djuret låta hur det vill. 

Men jag får helt enkelt ta mig i kragen med matteuppgifterna, det är helt okej att ta ledigt ibland, men i morgon (söndag) får jag helt enkelt ta en mattedag om inte annat. 
Just nu var det viktigaste att återhämta sig från ett par stressiga dagar och framför allt bli bra i magen!
En sak man kan göra när man vill varva ner är att sköta om sig själv, så jag tog och tog fram lite extra trevlig tvål och parfym och ordnade med hemmaspa! 

Och hus byggs ju nerifrån och upp, så jag började med att ta ett ordentligt fotbad, för ärligt talat har jag inte skött om fötterna grundligt på väldigt länge, egentligen är det dumt eftersom det kan få följder som är svåra att bråka med, nu hade jag tur som bara hade skitiga fötter, men det är väl bra att vara på den säkra sidan. Valde två favoriter från Rituals den här gången, tvålen och peelingen är från deras sakuraserie och doftar riktigt gott medan parfymen jag duttat i vattnet kommer från deras ayurvedaserie. Jag tycker mycket om Rituals parfymer eftersom jag upplever dem som mindre intensiva än vanlig parfym. Nu kanske det har att göra med att bodymists ofta försvinner efter ett tag medan cologne håller lite längre och parfym kan sitta kvar i timmar och har man otur stinker man tant också. Nej, jag föredrar svaga dofter som inte kväver omgivningen. 

Nu tänker jag ta en stunds avslappning innan jag somnar och förbereda mig för morgondagens hjärngymnastik. Jag är som sagt på väg uppåt från det helvete jag skickats ner i av ondsinta människor, nu kan ingenting stoppa mig. Kom ihåg en sak du med, med rätt attityd och en dåres optimism når du jävligt långt. Namaste! Ta väl hand om er! 🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...