söndag 11 april 2021

Gitarrklink i natten för att kväva marorna

Ja, det är en blåglittrig Hagström och ja, jag har lånat den och ja, jag är dödsrädd om den. 

Jag har haft ett litet helvete med marorna om nätterna nu ett tag, så jag har faktiskt funderat på vad jag kan göra för att slippa ha dem klättrandes i min lejonman. Det var då jag kom på att jag kunde återuppta gitarrklinkandet jag tappade gnistan för i nian. Det kanske låter overkill att ta ABBA:s Voulez vous som första försök, men då ska ni veta att så fort man ser hur gitarrsolot är uppbyggt skrattar man nästan åt det, för det är faktiskt inte alls svårt. Nu kanske det inte är så svårt att spela gitarr över huvud taget när man vet hur alla ackord låter heller. Det är snarare det att mina fingrar inte har så jävla stark hud som stör mig, men jag tror att jag ska göra som Sami från Kent -Spela tills det blöder 💪

Min musiklärare hade ett mantra och det var: "Det här är svårt, så det ska ni inte ge er på!" Men när jag senare i livet kollat om det stämt, har det varit enklare en han låtit påskina. Sådär är det nästan hela tiden. Det sägs en sak i grundskolan och senare i livet visar det sig vara enklare än man trott eftersom man trott på något någon annan fått för sig. 
Men vad ska vara så svårt med det här riffet? Är det delen före eller efter B som ska hetas vara svår... Jag hittar inte problemet, men jag kanske inte har letat efter något heller. Kan det vara läraren som är lat igen...Hey Wob! Tryck in hornen! Jag vill inte! 😈

Men då tar jag fram mitt mantra: Med envishet och rätt attityd kan du lära dig vad fan du vill och så var det med det! 💥BOOM 💥 Nästa riff jag testar kommer vara en annan ABBA-låt jag alltid gillat gitarrsolot i, nämligen "Watch out" från 1974. En av mina favorit-ABBAlåtar faktiskt. Men nu har jag i alla fall för ont i fingertopparna för att spela mer idag, så jag går och klöser på kudden i stället och hoppas marorna håller sig borta. 

Och du vet väl att det bara är du som kan avgöra vad du kan och inte kan lära dig? Att det bara är du som bestämmer hur du ska må och hur ditt liv ska se ut? Om ja, kanon, du har förmågan att se på saker på ett positivt sätt, om nej, då får du stöka fram den förmågan, den finns hos alla, men hos vissa kanske den ligger latent, vad vet man? En sak vet jag i alla fall och det är att ingen ska få komma och påstå att jag är dålig eller värdelös bara för att de själva fått för sig det, det är det inte värt, lika lite som det är värt det för dig. Namaste, håll ut och ta hand om er🙏








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...