måndag 19 april 2021

Ett säkert vårtecken!

 

-Till! Är väl att dessa rackare vaknat och dessutom förökat sig till ett ganska digert gäng. Vi har tidigare haft en del vildbin på tomten men den här säsongen verkar det som om svärmen är lite större än den brukar och hela pilträdet verkligen brusar av bin! Jag är nu sådan att de enda smådjur jag egentligen inte tycker speciellt bra om är getingar och det är mest för att jag inte gillar deras hösthumör speciellt mycket då de tenderar att både stickas, bitas och spruta gift i ögonen på folk.

Japp, getingar kan faktiskt skicka små strålar gift mot ögonen på andra djur för att irritera och distrahera. Bitas kan de också, och de som verkligen blivit bitna och inte då stungna av getingar vet att det gör väldigt ont med tanke på vilka käkar djuren har. Bin är dock väldigt snälla små lurviga varelser som mest bara lever för att samla nektar och göra honung åt sina barn. 
Men det var alltså inte bara bin i pilen, årets första humlor har också anlänt och det gladde mig stort att se att det var två klassiska ängshumlor också, min favorithumla faktiskt.



That's it! I've come up with a new recipee! Eller ja, jag tog och svängde ihop lite biffar med en skysås baserad på rödvinssås och lök. Som tillbehör använde jag mig av en grövre sortens formfranska och uppkryddat pulvermos. Jag är inte jättevan vid att arbeta med pulverprodukter så jag gjorde ganska mycket potatismos och tänkte mig inte för när jag kokade den, vilket resulterade i att det skvätte upp lite mos på mitt pekfinger... Har jag tur slipper jag brännblåsor, jag brukar ha tur, men akta er vad det sved. Nästa gång ska jag göra riktig potatismos, det är både enklare och godare...

Kvällsvärmen stiger i växthuset vilket betyder att vi snart kan flytta ut våra groddar, det vill säga när vi är säkra på att det inte kommer någon köldknäpp och trollar sönder dem. Än är det som sagt bara mitten av april även om det känns lite som maj.




Och i kväll fick jag en lugn vårkväll att ta några fantastiska foton på "flaskan" som blir när man tar kort på Berget (berget heter alltså "Berget") speglat i älven. Och har man till råga på det en riktigt fin och nyfiken kattdam som lyckas placera sig på ett så bra sätt att man bara måste ta ett foto på det, är man en fårskalle om man låter bli 😻 
Livet är för vackert ibland... 

Jag såg på en film ena dagen (nej, vad säger du!?) och där kom det upp ett citat jag tycker är värt att minnas. "Du behöver inte förlåta någon som gjort dig illa på något vis, däremot kan du göra ett försök att förstå dem." På det sättet gör man sig färre mentala besvär. De man förstår kan man ju lämna och gå vidare och ärligt talat nu, det kan man nog göra med de man inte förstår också, för när man tänker vidare kan man ju inte göra speciellt mycket åt att man inte förstår sig på dumt folk ändå. Så har jag fått tänka när jag fastnar i tankeloopar och rumpnissarna dyker upp. "Behöver jag förstå varför folk gör på detta viset?" Och som sagt, jag kan inte göra så mycket åt saker som redan hänt, men framtiden kan jag påverka, det kan du också, lägg det på minnet! Namaste 🙏 Ha det lika bra som jag har det nu💖





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...