söndag 2 augusti 2020

Omprioritering




Man kan säga att jag prioriterade fel nu i juli när jag tänkte "eftersom det ändå är pandemi-isoleringstider kan jag väl köra på som tidigare." Nja, folk tar fortfarande semester som tur är och det innebär att jag ändå måste prioritera in en egen semester då och då. Kanske är det så jag måste jobba, med semester i alla fall två gånger om året. I övrigt gäller det väl att koka så mycket te man bara kan och köra på. Jag har fortfarande tänkt göra lite saker innan 2021, så det är väl egentligen bara att kötta.

Svenska 3 är det första som ska göras och idag kom jag på att min tes till argumenterande text egentligen funnits framför näsan på mig hela tiden. De vill att jag ska göra en argumenterande text kring ämnet "svenska språkets utveckling från fornsvenska till nu" eller kanske snarare "försvenskandet av Lappland och Jämtland/Härjedalen. Tvång eller frivilligt?" Vilket också ska vara min tes, det finns motargument som jag absolut också ska använda. Det här kommer att bli jättefint. 

Sedan har vi min uppsats som jag nämnt förut. Den ska handla om varför vi svär och hur det kommer sig att ett ord blir "fult" eller "tabu". Det här är ett mycket intressant ämne som jag inte riktigt vet hur jag ska formulera, men jag gör några stolpar och jobbar utifrån det så ska vi se vad det blir.

Snart blir det också Corona-testning för min del eftersom jag känt mig krasslig. Ärligt talat nu, är faktiskt COVID19 det jag oroar mig minst för. Ett virus är en sak, isolering en annan och att slita med sitt förflutna en tredje... Mer om det här med mitt förflutna i nästa inlägg.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...