onsdag 5 augusti 2020

Det krävdes lite miljöombyte, men nu har jag ny inspiration!





Igår unnade vi oss lite tisdagslyx. I dessa isolera(n)de tider är det viktigt att se något annat och när du bor så vackert som vi. Då måste man ta lite bilder på den Östjämtsla skönheten. Vi åkte runt Ragunda, Näset, Bispgården och lite andra små vackra orter där man lätt kan ta lite vackra bilder.


Här har vi en liten låtsasmack också. En ganska kul liten prydnad som står vid en vägkant i Ragunda. Jag fick ofta frågan om det fanns en ORT som hette Ragunda förut och det gör det faktiskt. Ragunda har till och med haft en egen järnvägsstation men den är nu nedlagd och Ragunda som ort är väl egentligen död, men folk bor fortfarande där trots detta. 




Efter en tids färd med en hel del vackra fototillfällen, åkte vi till slut hemåt. De här kraftledningarna leder strömmen från Hammarförsen till Sundsvall. Det känns lite underligt att Hammarforsen med flera ägs av sydsverige som egentligen inte gett mycket mer än de tagit här, snarare mindre. Byar dör ut, gårdar växer igen och förfaller. Endast Storstäderna växer. 



Trots att vemodet över vår halvdöende landsbygd kommer upp som en liten våg, måste jag ändå säga att de vackra vyerna av berg, vattendrag och skogar, gav mig en del inspiration till mitt skrivande. Jag tror att jag hittat en tes att argumentera för. Vad får ni veta senare eftersom jag ännu inte vet om det är en hållbar tes, men låt oss säga att vi har en tes nu. Det är vackert så.



Efter bilturen kom vi spontant på att Pizza vore gott, så vi beställde varsin. Jag köpte en Disco, vilket jag senare kände mig lite smått ångerfylld över eftersom det var så mycket ost på den att man blev mätt bara av att lukta på den. Det tog mig tror jag 4 timmar att äta upp den och då bjöd jag ändå systern på några bitar. Men jag har ju lovat mig själv att testa nästan alla pizzor på den lokala pizzerian, så jag får skylla mig själv.

Nu ska jag skriva ihop min argumentationstext. Jag börjar tro att jag har något på G och det känns ju bra. Konsultera katten är också viktigt, den dagliga sysslan. Vi ses snart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...