torsdag 20 augusti 2020

Finvädret och virkningen fortsätter


Det verkar som om Augusti kompenserar rätt bra för Julis regn och rusk. Igår kom en rejäl åskskur, men nu skiner solen igen och jag kan väl bara uppmana SMHI att inte röra några reglage i onödan, krassen mår jättebra liksom många andra växter. Skatorna är lite sura på att vi skaffat dörr till växthuset så att de inte kan komma in och stöka till det. Missförstå mig inte nu, jag älskar mina skator, de förgyller vardagen ganska rejält med sina små bus.


Ja, jag busar ju lite själv också. 


Till exempel håller jag på att lära mig virka picotter och det går än så länge ganska... Inte jättebra. De här dukarna ska vara runda med trekantiga piggar runt, men jag får skylla på att det är mina första riktiga dukar så jag är väl nöjd. 

Sedan har jag ju det här projektet:  Som nog är mitt största virkprojekt någonsin. Det ska bli en sorts tunika när det är klart, men än så länge är det bara delen som ska täcka lår och skrev som är  klar. Materialet jag använder mest är lovikka, så det lär bli en vintertunika. En annan grej jag tänkt på är att den ska vara väldigt stor, dels för att inte riskera att den krymper och blir för liten vid tvätt, dels för att den ska vara som en kombo av en tunika och en filt då. Jag tror än så länge på det!

Men jag  vill återgå till att prata om den här dukensom jag gjorde för ett par dagar sedan, mest för att testa garnet. Bensinblått Astagarn som är jättemysigt att hålla på med. Lovikka är inte lika mjukt i min mening, men jag har planer med det som förmodligen gör det mjukare.

Den här duken då, jag tycker inte om hur den blev, jag tycker rent av att den är skitful, men det är också min första duk som faktiskt blev rund och inte sfärisk som en mössa! Alltid något va? Sedan kom jag på det att det nog ska vara ett tunnare garn till dessa dukar, varför jag gjorde den lila som är av ett tunnare och stelare slag som lämpar sig bättre till finarbete. Nu till att hitta en mindre virknål så att hålen blir mindre också, i slutändan blir det säkert bra, det är jag helt övertygad om. En sak är jag i alla fall säker på, att jag ska återskapa tant Märtas snygga runda picotdukar... Om jag bara kommer ihåg var jag lagt dem så att jag kan se hur hon gjorde! 

Hur som haver måste huset städas så att det inte ser ut som om det bor trasproletärer här, sedan måste växthusgolvet skuras av eftersom vi råkat släppa in skatorna där i veckan som var och nu har de bajsat lite. Får helt enkelt städa lite. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...