onsdag 19 augusti 2020

Jaha, så var det dags att lägga om studierna igen!

Idag tänkte jag (Jaså!? -JA! Jag har tänkt!) att jag skulle lägga om studierna lite, eftersom det nuvarande kursupplägget planerades in i December 2019 och det var utan att tänka på att det kunde komma en liten fuling från Kina och ställa till det för hela världen. Egentligen är det ganska fantastiskt hur någon som är så liten kan ställa till med så otroligt mycket kaos. Så liten, men ändå så betydelsefull för... Allt! 

Jag hade ju tänkt beta av min grundläggande behörighet år 2020, men eftersom Coronaviruset dök up blev det målet allt mindre realistiskt. Både Svenska 2 och 3 kräver egentligen att man gör ett nationellt prov som kräver obligatorisk närvaro. Med Svenska 2 slapp jag detta eftersom skolan var stängd. Något man korkat nog struntat i nu i höst då. Jag förstår väl att det här förändrat och förstört mycket för många, men jag tror ändå inte på att ha obligatorisk närvaro nu när det är som det är, vänta med sådant tills vi vet att vi har ett bra vaccin eller botemedel mot detta stök, för att undvika mer stök liksom. Kanske ska jag bäva inför julhandelns trängsel också, det vore väl en idé? 

Åter till studierna! Jag hade ju tänkt fortsätta plugga med FLEX/distans eftersom det faktiskt känns riktigt smidigt bara jag har rätt studiemiljö. Men att tänka "Det gör inget om jag bara går hemma!" Och tro att det alltid ska flyta på är inte realistiskt, inte för en som aldrig läst studieteknik i alla fall. Kanske borde jag planera in en sådan kurs nu i höst? Jag vet att jag behöver lära mig prioritera rätt i alla fall, kanske i synnerhet för att lindra min stressiga vardag. Och att jag behöver erkänna för mig själv att "det som inte får nämnas" ställt mig i en situation som gör att jag måste stressa för att hinna klart innan jag bränner ut mig. - Med risk för att jag ändå gör det!

Jag kände nu i Juli att trycket började bli för mycket, så jag har fått inse att jag måste möblera om för att kunna röra mig som folk. Sedan kom diverse myndighetsfolk av olika slag, som de brukar göra, och stökade om lite. Missförstå mig rätt, jag är glad att det ser ut som om jag är tillbaka på banan, det är det här strulet innan jag är lite väl less på. 
Nu ska jag ut och käka paj och ha en fortsatt trevlig dag innan jag ställer om studierna. Ha det fint!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...