lördag 11 mars 2023

Lördagens spån och äventyr!


Förutom att käka en massa charkgodis och revben har jag idag fått en liten idé som ska sjösättas så fort  savtiden börjar. Jag tänkte göra en grötkräkla  eller som vi kallar det i Ragundatrakten där jag kommer från -é tvörre. Eller gröt-tvörre, beroende på. Man kan ju använda dem till att röra om i vad man vill, men för det mesta var det gröt man hade dem till.

Hur ska jag göra det här då? Jomen först ska vi ut och se ut en bra gran. Tall går, men gran avger mindre smak sägs det, sedan använder man toppen till att göra kräklan av. Jag har ju en redan, men den är mest avsedd som prydnad, den här kommer att användas till matlagning.

Ved har vi fått in idag, samt spånat lite på kylskåpsorganiseringen vi ska göra med lådorna vi köpte på Rusta igår. Jag tänkte först köpa stapelbara glaslådor på Clas Olsson, men sedan kom jag på att jag hellre ville hänga på kajen och gå på röda korset oh Gregoriemarknaden i stället, så vi gick till Rusta på hemvägen i stället och köpte en massa lådor att ha en massa grejer i. Vi lär få användning för dem och säkert behöva köpa fler framöver. Nästan så att det här var en bättre idé än den med shoppingkorgarna jag kom på tidigare. Självklart kommer korgarna till användning, men jag tror mer på att ha sånahär organiseringslådor. 


 
På Korset köpte jag de här tre för att fortsätta med mitt kryddburksprojekt. Jag blir väldigt stressad av reklam och stress är inget jag är speciellt intresserad av nu för tiden, så jag har satt i system att varje gång jag handlar begagnat, köpa sånahär små söta kryddburkar i porslin

Ibland får man dubbletter och har man två är det väl okej om man vill ha en för malda kryddor och en för hela. Färsk ingefära mår dock inte bra om man stänger in den så det här kruset fick först tjäna som kanelkrus, men nu när jag har köpt ett riktigt kanelkrus diskade jag ur det här kruset och lät det sedan tjäna som ostkrus. Det är för såndär parmesan på burk som jag tänker gör sig bättre i ett krus.

I morgon ska vi organisera kylskåpet och se till att få någon ordning i köket. Det tror jag på! Är det för få lådor får vi väl göra en tur till till Östersund för att köpa fler. Ordning och reda är bra att ha i ett stort hem... Eller i ett hem överlag, stök är inte så värst eftersträvansvärt när man tänker på det.

Sköt om er nu. I morgon är en annan dag 💖



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...