måndag 16 november 2020

Nytt handarbetsprojekt på G

Ja, projekt Corona har nu blivit lagt på is en stund, då jag helt ärligt inte orkar hålla på med det för tillfället. Anledningarna är många, en är att det tagit lite för mycket tid som jag just nu behöver till inför-munta-plugget. Visst, Tyska är något jag har väldigt mycket av redan, men eftersom det också är ett språk vars grammatik är väldigt krävande kan jag kanske inte dra igång några större projekt innan jag är klar med det här. 

Ja, så vad är det här nu då?

Det ser väl ut som vanliga garnnystan eller såna där gummisnoddsbollar man gjorde som barn? Ja, fast det är det faktiskt inte. Det här är två grundbollar till en väldigt intressant broderiteknik som heter Temari. Längst in har du en liten boll av gammalt tyg, så pass mycket att du kan fylla näven med det, eller det kanske beror på hur stort du vill att ditt klot ska vara. Men gamla tygrester i mitten, i det här fallet ett par gamla trosor (rena) som jag klippt mitt itu och gjort två bollar av. Sedan nystar man vanligt garn runt tyget tills det inte syns + att då klotet blivit skapligt runt. Sedan tar du sytråd, eller som här, gammal dålig knyppeltråd, och virar runt tills garnet inte syns. Slutresultatet blev ett blått och ett rött klot. Det röda har syrran fått då hon verkade lite intresserad av tekniken. 

Nu efter en timma med broderi ser det hela ut såhär:

Nu är det bara ett blomblad jag hunnit brodera dit, och jag är inte jättevan vid att brodera, så döm mig inte 😉 På slutet ska det bli någon form av vildros eller vresros. Något blir det, men just nu ser det väl inte jättemycket ut för världen. Det vita är alltså bara vägledning som kommer att vara i stort sett täckt när arbetet är klart, det blå är ju grundbollen och ska alltså täckas helt av broderi senare. 

Det här är skapligt roligt, men jag är inte så van med synålen än, så jag är ju öm i pekfingret kan jag säga, får leta reda på en bra fingerborg. Det får dock bli till en annan dag, idag nöjer jag mig som det är. Nu ska jag handla lite och skriva mer på mina småsagor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...