lördag 29 maj 2021

Ny schemateknik och en massa nya växter!

 Jamen nu har man ju fyllt schemaboken så en ny "era" stundar kanske nu i och med det. Den här gången har jag alltså skrivit ut lite sidor från nätet som jag använder tillsammans med en skrivbok jag har, eftersom jag inte hade någon man kunde rita i. Bilder och detaljer kommer med tiden, men här är i alla fall ett exempel på hur mallen till det nya schemat kommer att se ut:


Ganska mainstream egentligen, i de små rutorna här kommer jag att skriva ämnena och i skrivboken som hör till kommer jag att skriva ner detaljer om berörda ämnen, så enkelt är det och det känns faktiskt som något jag kommer att tycka om i framtiden. 

I övrigt var vi till handelsträdgården och handlade loss lite + fick lite råd och tips idag. Det var alltså som jag trodde, Gladiolerna får vänta till nästa år, för det är en del förberedelser med sådana såhär långt upp, dessvärre. Men lite annat kom vi ju hem med. Bland annat detta:


En baklucka full med nästan bara ätbara saker, jag tror bara att det är begonian och pionen som inte är ätbara, resten är bara mat i princip, mer detaljerade bilder kommer komma senare, idag tar jag bara kort på massan. 



En del jordgubbar och tomater har vi köpt. I år köpte jag till och med egna toscagubbar, en sort som har ceriserosa blommor och ganska avlånga gubbar. Som på den här bilden ungefär, fast våra är i en ampel som jag kanske kommer att plantera om vid tillfälle. 
Det bästa med jordgubbar är ju att hela växten är bra att ha. Blommorna är vackra och doftar svagt av vanilj och lite senare får vi också bär att äta om vi har lite tur. Ampelgubbar kan dock bli lite syrliga, men det gör ingenting, jag ska ju inte sälja dem precis. I morgon ska jag ta upp lite pottor från älven och se vad man kan plantera i dem också, det och se vad jag har för restarbeten att ta tag i. Nu ska jag i alla fall bada och gå och lägga mig, så att jag inte är som ett lik i morgon. Namaste! Njut nu av sommaren och låt inte negativ energi förstöra din dag 🙏💪











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...