måndag 3 maj 2021

Efter i planeringen efter ett par dagar under täcket

 


Vissa kvinnor blir sjukare än andra vissa tider på året och jag tillhör sorten som spenderar stora delar av de tiderna avtuppad i sängen med relativt dålig aptit. Eftersom det blir en del blodförlust är det dock viktigt att få i sig järn, salt och vitaminer. Något jag löste med oliver och kapris. Funkar bra faktiskt! Förmoppningsvis är jag lite bättre i morgon. 

Däremot kommer jag att få stuva om schemat lite eftersom jag inte kunnat plugga då jag mest bara ätit och sovit. Något mitt superego skäller något så förbannat på mig för. Jag förstår det, det ska göras, även om det inte är något som verkligen är tidsbegränsat. Planering är väl till för att följas... Men blir man dålig får man ta med det i planeringen och helt enkelt bygga en ny utifrån detta! Nu brukar jag vara på benen efter ett par dagar om jag vilar och stressar ner lite, så det kommer jag att ha mest fokus på just nu, så får vi anpassa schemat lite efter ork. 

Förr i tiden, det vill säga innan jag la om mina rutiner och började tänka annorlunda, sågs jag ofta som lat och okunnig när det egentligen handlade om att jag var smått uppgiven eftersom den hjälp jag oftast fick i skolan var just lat och okunnig. Speciellt tror jag att det handlade om okunnighet och fruktansvärt dålig kunskap om de ämnen som skulle läras ut, jag ska visa hur jag uppfattade lärarna. Vi ska börja med att säga att ämnen som Geografi, Historia, Religion, Samhälle och teknik inte ens lärdes ut. Lärarna i de ämnen jag hade uppfattade jag såhär: 

  • Bild  -Värdelös, minns ingenting av hennes lektioner.
  • Engelska -Hårt men rättvis. Mycket bra lärare. 
  • Hemkunskap -Hon har lärt mig en sak -Vad körvel är. Resten har jag lärt mig av min släkt. 
  • Gymnastik -Han dög.
  • Matte/NO -Rent vettig.
  • Musik/Sex och samlevnad -Barnslig, oseriös och mobbande. En av de sämsta lärare jag haft. 
  • SO -Mycket duktig på att lära ut, hade dock inte jättebra pli på klassen.
  • Slöjd- I träslöjd, en mycket bestämd, men bra lärare, i syslöjd hade jag en hyfsat bra lärare. Hade dock önskat att jag kunnat få vara mer kreativ i syslöjden.
  • Data/IT -Duktig, men hade ingen pondus
Med sådana lärare är det inte konstigt att majoriteten av det man lärt sig är saker man fått ta igen på bibblan i stället för att gå i ett riktigt gymnasium liksom. Men å andra sidan är jag glad att jag valde att göra så framför det alternativ de ställt fram åt mig. Får man välja mellan ravioli och kattmat  tar man ändå ravioli. -Förhoppningsvis. 

Men efter 18 år med ravioli, varav fyra var bestående av kneg för att slippa kattmaten, då vill man nog ha lite oxfilé också! Så nu har jag tänkt ordna till det här så att det funkar. Idag kan jag trots allt alla de här ämnena och fler därtill riktigt bra. De ämnen de inte lärt ut  i grundskolan tog jag igen under ravioliepoken och fortsatte sedan med gymnasiet och ni vet ju om vart jag hamnade: 


Och gudarna ska veta att jag slitit som ett djur för min mössa och att jag känner att jag gjort mig mer än förtjänt av den. Nu har jag inte hunnit göra något ordentligt gille för att fira in detta, men så fort alla sprutor är tagna och allt är fridens igen, då firar vi in det här ordentligt, sedan kan även jag ta mig ut på arbetsmarknaden, en ljus framtid ser det trots allt ut att bli. Kanske kan mina barn få växa upp med samma underbara barndomsminnen som jag haft? En kan ju hoppas! En sak är säker i alla fall, mina barn ska inte gå på en skola som inte lär dem något vettigt, mina barn är värda mer än både kattmat och ravioli. Namaste 🙏 I morgon stuvar vi om i schemaboken! 💪





 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...