måndag 10 maj 2021

En regnig dag ägnat åt småsagor


Idag har jag suttit med min västernorrländska småsaga om Baron Enhörning och Sundsvallsstrejken. Jag känner mig faktiskt väldigt hjälpt av serien om träpatronerna som vi just nu följer på SVT play. Det känns som att det lossnat en del i alla fall. En liten romans har jag fått in också, mest för att spä på baronens känslor ytterligare. Nog för att Sune Enhörning (Sundsvalls karaktär i småsagorna) egentligen är en väldigt känslig och snäll kille, som allt som oftast gör vad han blir bedd att göra, eller vad han som född in i en rik familj tror är rätt. Det här ska ju baseras på flera olika event, men jag tror faktiskt att det kan bli bra, även om det den här gången nog inte blir helt fritt från politiska inslag i och med att det faktiskt är en politisk historia i grunden. 

Sedan ska jag även skriva vidare på Bjørgvins saga som är en lite friare historia om varför allas vår Finn (alla som följer Hetanordics vet vem han är) är som han är. Finn, eller Bjørgvin som är hans fullständiga namn, är ju Bergens karaktär i Hetanordics och alla som läst lite om Bergen vet att staden har en ganska intressant historia, vilket gör det tacksamt att bygga en karaktärshistoria runt också den.

Utöver det har jag lite matematikkunskap + lite i gula boken att stå i, lite studieteknik och så en del språk där, Isländska och japanska står på menyn. När det kommer till japanskan har jag ett par dagar kvar på Biji-sans öl-vecka och gud vet hur det kommer sluta för honom, förmodligen dåligt som vanligt. Isländskan har jag mest dialoger i och sen har jag väl lite studieteknik att stå i. Men först ska jag se klart sista avsnittet av "träpatronerna"! Det blir med andra ord en väl fylld kväll trots regn och kyla. Namaste 🙏 lev väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...