tisdag 1 juni 2021

Konsten att prioritera in rätt saker

 


Nu har vi fått en väldigt fin början på veckan, så det har blivit mycket utomhussysslor, inte minst i växthuset! Idag har jag suttit och nött lite studieteknik samtidigt som jag hållit på med ännu en mandaladuk. -De är faktiskt lite beroendeframkallande, de där dukarna.

Och Skatis är här hon med, hon blev ju änka ett tag i höstas, min gamla dam, men nu har hon i alla fall en hane som far och uppvaktar henne då och då om hon vill det eller ej. Det är bra, för då kanske det blir skatungar! Och för den som säger att skator är bra på att förstöra kan jag säga såhär: Om du är taskig mot en kråkfågel, då är kråkfågeln taskig tillbaka, de minns väldigt bra! Fast är man som jag och är snäll mot sin lilla skata, då har man igen också det, den här rackarn är riktigt charmig, tycker om pölsa gör hon också! 

Sedan har vi ett kärt återseende i vår trädgård i år igen. En toskansk jordgubbe som jag i synnerhet valde för att blommorna är så lika små nyponrosor med en liten "Jordgubbe" i mitten så. Nu får vi se om vi får några gubbar den här gången då, sist blev det inga förrän sent på hösten, men då hade vi heller inget växthus. 
 Passade även på att ge morsan en tidig morsdagspresent i helgen. En begonia blev det. Det lär komma till fler sorter när amplarna blir tillstädes. Något jag tänker att jag gör så fort som möjligt, vi har en hel del krukor sedan tidigare
 -Vilket syns extra väl när trädgårdsboden ska inventeras. Här har vi en diger hög med allt möjligt i krukväg, några är trasiga och måste kasseras, men det mesta ser ut att gå att använda på ett eller annat sätt. 

 Och i slänten och bakom lillstugan är det alldeles fullt med harsyra som är en riktig C-vitaminbomb, men precis som rabarber och liknande är det viktigt att inte äta för mycket av dem, då kan man dels bli dålig i magen, dels få problem med njurarna. Men om du letar efter något att krydda upp salladen eller drinken med någon enstaka gång har du här en vacker liten växt som smakar lite som citron/lingon... Surt är det i alla fall.


En sånhär drink, som består av pepsi och citron, kan man med fördel spica upp med harsyra eller mynta, det blir ju bara snyggt, men som sagt, ät inte för mycket harsyra, det är väl lite samma som med rabarber eller spenat, förnuft är bra. 

 En annan sak som är bra att ha är mat, här har vi lagat ihop en västerbottenspaj med bacon och ramslöksdressing, mycket gott och uppskattat av hela familjen



 -Sen får fru skata finna sig i att vi placerade utemöbeln där hon brukar äta, det fanns ingen skugga någon annanstans. Förlåt inte, fågel 😅




Men mer blå himmel och smält katt i solen så blir vi alla nöjda. Soffan där ska lagas då jag lyckades sitta sönder den för ett tag sedan, jag och min feta röv alltså 😆💪 Tur att saker går att laga.







Slutligen får ni en smörblomma och en bild till på mina toskagubbar. Smörblomman tog jag egentligen bara in för att se om det var blodrot eftersom blommorna var så små och nätta. Det hade dock varit konstigt om det växte blodrot här, de gillar inte riktigt sand och det är tyvärr mest bara sandmark här, varför gården kallas "Sann." 
Nej, så ska jag ha tag i blodrot (vet inte varför jag ska ha tag i såna ännu) får jag leta någon annanstans, men vadå, smörblommor är också söta!
Nu ska jag i alla fall ta och sakra ihop och lägga mig och lyssna på flugsnapparnas nattskvaller, jag tror att de försöker prata politik, men det verkar mest som om de spottar varandra i näbben och grälar för att någon rival försöker sno holken av dem. Vi får väl se vad de kommer fram till för rasant i morgon, då ska ni även få se vad muraren har hittat på för rackartyg i skorstenen. Namaste🙏, njut av sommaren och låt inte andra sätta griller i huvudet på dig. Lev nu, du har all tid i världen till att vara död senare.💖 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...