onsdag 2 juni 2021

Att vara på väg mot något nytt och fantastiskt!

Det värsta jag vet här i livet är att inte ha koll på vad jag gör, att känna att jag tappar kontrollen över något. Ändå gör jag ideligen just detta på ett eller annat sätt, precis som vilken normalfuntad människa som helst... Som jag hatar att vara människa! Jag kanske skulle ta och utbilda mig till gudinna i stället, det verkar vara ett kul jobb! Eller så kanske jag helt enkelt tänker i fel banor? Kanske går det att skaffa bättre koll på vad man håller på med, och därmed få bättre kontroll över sin livssituation? Det är kanske så man får tänka hellre än att tänka att man hela tiden känner sig bortom kontroll. 

Nåja, jag vet i alla fall att det finns två stora frågor i livet, kanske tre om man vill hårdra det och det är väl dessa man ska försöka hitta ett svar på. Vad är nu det för frågor? Det är det vi ska röna ut nu!

  1. Vad vill du göra?
  2. Varför vill du göra det?
  3. Hur gör du för att komma dit du vill?
Man kan också säga "vad vill du göra och vad gör du?" Och sedan jobba utifrån det. Så hur är det med mig i det här fallet?Ja, jag sa ju det att jag inte är någon gudinna som är felfri och exemplarisk jag heller, så självklart har jag gjort svar till mina egna sådana frågor. 

Jag vill bli mer strukturerad, för i nuläget har jag inte mycket struktur vilket ibland kan ställa till det för mig. Min dygnsrytm behöver också fixas till, det blir så lätt skevt med den när man går hemma hela dagarna. Och så vill jag så klart klara av mina studier. Har man två ämnen kvar vore det väl själva den om man inte lyckades klara av dem menar jag. 

Och varför vill jag allt detta? Jo för att jag tror att mitt liv skulle bli bättre med lite mer struktur, en bra dygnsrytm och en behörighet till universitetet, för har jag nu svettats som ett skållat troll för att komma dit jag är idag, från den plats där jag en gång var, då vore det väl konstigt att bara ge sig med det lilla. Nej, jag ska faktiskt inte göra det, jag ska ta mig upp till toppen på min behovstrappa!

Och nyckeln till att ta sig uppför behovstrappan är att ta ett steg i taget och att vara snäll mot sig själv. Självklart ska du inte vara en quitter, men du ska inte vara någon führer mot dig själv heller. Jag tror att jag kommer att ta mig precis dit jag vill och som ni vet siktar jag på Östersund eller Trondheim, mycket för att jag vill ha ett bra mål att sikta på och dit kommer man om man tillåter sig att ta sig dit i den takt man själv orkar. 

Sedan har jag sagt att jag vill fungera bättre socialt. En ensamvarg som jag har ju aldrig riktigt brytt mig om att lära mig de där sociala koderna vilket ibland ställt till det för mig, därför är det kanske bra att börja med att kolla upp vad det är för något man behöver boosta och vad man behöver tona ned, för att det ska bli mer harmoniskt tänker jag. Sedan om någon säger något är det bra att lyssna på vad som sägs, även om man inte håller med. Det är ju bara då man kan komma med bra motargument.

Slutligen vet jag nu vilka saker jag behöver jobba med pluggmässigt och det är kreativa arbeten och matematik. Det första för att jag vill boosta min kreativitet ytterligare och det andra för att jag behöver all matte jag kan få. Man är väl ett arsle om man inte jobbar med det nu när man knäckt koden för det också. 

I morgon ska jag titta mer på känslor och prata med er om det där med välkomna VS ovälkomna känslor, hur man hanterar det där med stil. Ni vet redan att jag håller på med mindfulness och att det bland annat ingår att acceptera sig själv så som man är i det här, men då måste man också ta reda på hur man verkligen är, hur ens sanna jag ser ut. Och som sagt se vad man behöver boosta i sin personlighet och vad man tvärtom ska tona ner. Men det tar vi i morgon, idag tänkte jag mest prata om min väg mot något nytt och fantastiskt. Jag börjar nästan tro att jag är en bit på väg nu äntligen, att jag faktiskt kan komma att hitta mitt ka och mitt livsvärde igen. Som jag har längtat dit! Nu ska jag gå in och koka en varm kopp te, sedan ska jag nog förbereda mig inför morgondagen -Namaste 🙏 Låt inte dina inre demoner förstöra ditt liv, låt hellre ditt liv förstöra dem. Ta hand om er! 💖

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...