lördag 19 juni 2021

Jag tror ändå att livet börjar komma till mig...

 

Nu har jag experimenterat med mindfulness och kosttillskott i ett gäng månader och känner faktiskt att det börjar hända något nu, att min hjärna sakta men säkert börjar fungera igen, det har den inte gjort på säkert 28 år eftersom jag levt mitt liv med mantrat "du kan inte" inpräntat på insidan pannbenet. Så hårt inpräntat att jag till och med själv trodde att det var något fel på mig. Nu när jag lärt mig så smått att strunta i andras tankar och åsikter kring vad jag gör känner jag dock att jag nog inte var mer idiot än någon annan i klassen, jag kanske rent av var lite mindre idiot, bara det att jag hela tiden fick höra att jag var "idioten i rummet" på ett eller annat sätt. 

Det här ledde mig fram till funderingen om det är värt att lägga vikt på folks åsikter och tyckerier, och jag kom fram till att det visst är värt att lyssna på dem, men man behöver inte lägga allt man hör på minnet. När jag var liten slängde sig många med det otroligt dumma uttrycket "blunda med öronen" och jag hatade det redan första gången jag hörde det eftersom det inte går att blunda med öronen. Uttrycket känns därför bara tramsigt och fungerar inte för mig i alla fall, däremot fungerar det att tänka såhär:

Hjärnan kan behandla en viss mängd information åt gången, du hör inte allt som finns omkring dig för hjärnan lägger bara fokus på det du väljer att fokusera på, så där har vi svaret. Man behöver inte lägga fokus och vikt på andras tyckande och åsikter, men det är klart, boostar det deras ego kan man alltid låtsas! 

Mitt liv känns vara på gång i alla fall och det enda jag har någon sorts oro för nu är att dammsugaren som ligger kvarglömd i växthuset ska bli blöt i regnet, så det får vi kolla i morgon när vi ändå ska använda den. Namaste, och glöm inte att prioritera och fokusera rätt i livet. Ta hand om er🙏💖💪


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...