onsdag 30 augusti 2023

Vi får vänta med att byta sänglinne!


 I alla fall tills katten vilat sig klart 😸
Med den där blicken vågar ingen flytta på henne! 

Idag har vi fokuserat på köket, hängt tvätt och lagat mat. Utöver det har jag försökt få tag i SYO:n men hon verkar lika dålig på att höra av sig som förra året. Nåja, tvättunnan är i alla fall nästan tom nu, det är jag tacksam över, plus att jag har studielitteraturen hemma och inte behöver köpa någon på ett tag. Som vanligt tror jag att jag stressar i onödan. 

En annan sak jag bör fokusera mer på är mina morgonrutiner. Dagen innan jag fyllde år åkte vi in till Östersund tidigt på morgonen, och jag insåg någonting där och då och det var att jag nog trots att jag inte trott det är en morgonmänniska. En sak både jag och de som känner mig tycker verkar konstigt eftersom jag sover väldigt länge och är vaken väldigt sent när jag är ledig. Jag har dock aldrig riktigt varit bekväm med det, så jag tror att det är dags att ändra på det nu. Skolan har sagt att de har öppet vardagar mellan 08-17 så självklart är det mellan de tiderna man ska plugga också. Helger och röda dagar är från och med den här studieperioden fridlysta!
Så mycket känner jag i alla fall att jag kan göra för att hålla mitt löfte till mig själv om bättre rutiner. 

Den här veckan har jag börjat med en reducering av "onödig toxicitet" och detta till ett minimum då. Det finns ju toxicitet som inte riktigt går att undvika eftersom den tyvärr är "nödvändig." Något man på normal svenska kallar "ett nödvändigt ont" liksom, då är det bästa att ta bort alla onödiga "ont" så att säga. Ibland är det svårt att se vad som är vad och då hittade jag en bra grej:


Japp, det där är en druvklase! Vad menar jag med den? Jo, din mentala energi kan liknas med en klase vindruvor som ska räcka både till dig själv och de du håller nära. En del av klasen ska gå till "nödvändigt ont" och resten behöver du för att stå ut med eventuella bakslag i vardagen. Allt det här kallar jag för något så enkelt som "naturlig dränering". Men sedan finns det ju både folk och miljöer som dyker upp och stjäl druvor från din klase, detta såväl digitalt som i verkligheten och det är detta som kallas "onödig toxicitet" och kan undvikas. Du behöver inte en massa onödigt drama i ditt liv, lika lite behöver du onödigt dramatiska personer eller miljöer i ditt liv! Det finns vindruvor att köpa i affären, du behöver inte ge bort dina till "greedtards" som ändå aldrig kommer att ge dig någonting tillbaka! Således har jag i alla fall tänkt stänga en ventil för sådan energi och det är sociala medier som ju kräver att man svarar åtminstone en gång om dagen för att inte uppfattas som asocial. Jag tänker att jag loggar in en timma i veckan och då inte bryr mig om all överinformation som regnar in över mig när jag väl loggar in där. 
Sedan ska jag som sagt röja upp lite bland rutinerna, framförallt gällande mitt sovande och vakande som jag känner har blivit ett allt större problem på sistone. Träningsrutinerna ska tillbaka på banan de med. I enighet med det är det väl bara att börja med en kvällsfilm för att sedan gå till sängs. Ta hand om er nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...