fredag 18 augusti 2023

Fint väder och nya skor blev det idag.

Idag blev det visserligen ingen bärhanteringsdag, men lite annat har vi faktiskt hunnit med. Till exempel tvättat lite kläder och städat av gården efter vedhanteringen. I morgon ska källaren fyllas och så lär det bli mer tvätt av, tunnan är full, som den gärna blir under sommaren eftersom man inte riktigt har lust att tvätta lika ofta som annars då. 

Nya skor också, för första gången på väldigt många år! Inte för att jag inte haft råd, jag har bara inte tänkt på att köpa mig några nya skor förrän nu. De är lite stora att gå barfota i men de är väldigt mycket skönare än banantofflorna om än de är bland det skönaste jag har på mig om sommaren.

Det är faktiskt nästan skamligt sällan jag åker och köper mig nya skor eftersom vi faktiskt har väldigt mycket skor som fortfarande går att använda här hemma. Nu när jag fyllde år kom jag dock på att jag faktiskt inte kunde hitta några bra gymnastikskor här hemma, så nu på fredagen for vi och köpte mig ett par nya gymnastikskor. Och eftersom färgerna lila och rosa i alla möjliga nyanser verkar ha förföljt mig i år, blev det alltså ett par lila gymnastikskor. -Så klart!
På tal om färger tycker jag att det här fenomenet är intressant! Nu ett tag har jag omedvetet gått och skaffat en massa saker i rosa och lila nyanser. Inte så att jag tänkt på om de passar ihop eller inte, det har bara blivit så, förra året var det gröna och blå nyanser, heller inte medvetet direkt.

Och gällande plugget har jag nu sagt att jag under den här studieperioden kommer att fridlysa helgerna. Detta för att det blev lite smått orimligt att göra som jag gjort tidigare att jag bara köttade på utan att tänka på mig själv över huvud taget. Den där inre perfektionisten jag har måste jag verkligen ta och prata med, för det är egentligen bara den som säger att jag inte gör tillräckligt när jag pluggar nu för tiden, alla andra säger att jag studerar mer än nog för varje period. Det jag inte skött så bra är att jag verkligen måste hålla allt toxiskt ifrån mig och se till att må bra själv också!

Men hur gör man sånt då?
Att hålla toxiciteten från sig betyder inte att man helt ska sluta se på nyheterna eller lyssna på negativa konversationer, det handlar snarare om att se till att inte överväldigas av sådant, så att man har energi över vid behov. Det här gäller då överallt, inte enbart ute i etern (TV, radio, Internet osv). 
Alltså, om du ser hundbajs på marken när du promenerar observerar du den, som normal människa tar du ju inte upp den och gosar med den direkt, men du noterar att det ligger bajs där så att du inte råkar trampa i det. Om du ser något av värde tar du upp det för att få veta mer om vad det är du hittat. På samma vis bör vi hantera information. Har du hittat skit eller något av värde? 


Och det är vad jag gör nu. Jag noterar att det finns negativ energi därute, men jag tar inte in den, positiv energi tar jag däremot gärna in! Det handlar alltså inte om att undvika obehaget, det handlar om att notera det och gå vidare. 

Vad kommer lördagen att bestå i då? 
Förutom att städa övervåningen ska saker som inte hunnits med under veckan hinnas med. Lite skisser som ska tuschas, tvättberget ska reduceras ner och så ska övervåningen städas ordentligt. Det blir en bra lördagssyssla! Med lite tur kanske VR-setet går att använda, det hänger på när vi fått in koden till det nya nätet dit! Jag har fortfarande planer på att köpa mig ett eget VR-set, men jag har tänkt att jag ska göra det när jag kan söka studiemedel igen. Jag kan säkert söka för de kurser jag sökt nu, men det tar jag hand om den dag skolan börjar. Tills vidare lånar jag min syrras VR tills jag har ett eget. Sköt om er nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...