onsdag 16 augusti 2023

Det blev ingen sylt idag...


...Men väl ändå lite annat. Bland annat matlagning så klart, den här kyckling och mangoldsalladen blev riktigt bra och så var den ganska enkel att få till, bara lite grillad kyckling som blivit över från gårdagen, lite kryddor och ett mangoldblad. Vill man kan man självklart utöka grönsakerna, men vi hade lite annan mat att äta efteråt, så vi var ganska okej med det vi hade. Till middag åt vi rotfruktsgratäng och skinkomelett med västerbottenost, mäktigt och faktiskt inte illa.


Utöver detta har sophanteringen i vardagsrummet gjorts om lite:


Syrran hittade en snygg korg på återvinningen som fick fungera som papperskorg för brännbart, medan den vi redan hade fick bli en för organiskt avfall. 
Förhoppningsvis bringas mer ordning på så sätt.


Mitt på dagen kom det besök och vi ordnade med fika i växthuset. Medan vi fikade såg vi en hel del intressanta smådjur.



 Här ser vi en stor korsspindel som äter på en fluga och så en lite mindre geting som äter på en kanelbulle. Getingen klarade sig bra utan att bli dödad eller utkörd vad vi vet, men nog är jag lite avundsjuk över att inte vara sådär liten själv, i alla fall i förhållande till kanelbullen. 
Inte lika avundsjuk på spindeln som smaskar på en fluga dock. 

Syltkokandet får vänta lite på sig, jag hade lite annat idag. Eventuellt sätter vi igång med det i morgon i stället, vi har inte bestämt oss. 
I kväll blir det i alla fall Vikings-Marathon! Jag har många gånger sagt att jag inte riktigt tror på att den serien är historiskt korrekt och det är något jag står fast vid, lika stabilt som jag står fast vid att jag tycker att historien är bra detta till trots. Innan jag tittar klart på Vikings tror jag i alla fall att jag ska ta en promenad för att rensa huvudet en aning, kvällen är faktiskt ganska fin än. Sköt om er så ses vi i morgon.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...