tisdag 22 augusti 2023

Det där med att åka till Trondheim och köpa hus ja...

 

De säger att man inte kan köpa ett hus i centrala trondheim för under miljonen, men jag köpte ett för under tusingen... 


Eeeett ganska litet hus, men jag fick det för under 1000 kronor i centrala Trondheim. Det här blir något vi kommer samla på tror jag! De kostade en del, men inte som ett riktigt hus 😉



Det blev med andra ord en liten dagsutflykt till Trondheim med familjen igen. Vi åkte väl hemifrån nånstans 05:30 och kom väl hem ungefär nu, 23:20, så det var en sväng att räkna med. En annan sak jag är väldigt glad över att ha haft är Cyklo-F och Alvedon som räddat hela resan från att bli helt förstörd av höga mensflöden och magont i alla fall. Jag brukar sällan resa långt när jag har mens eftersom det ju är som det är, men idag tänkte jag faktiskt experimentera och det gick ju bra eftersom jag ju hade möjlighet att ta tabletterna. Menskoppen är också en gudagåva till kvinnskligheten vid dessa tillfällen eftersom den kan ta upp mycket blod och man därmed bara behöver byta var fjärde timma vid lägre flöden! Ja, och  jag hade som sagt ordnat med lägre flöde och resan blev faktiskt helt perfekt! Fick rå om Trondheim precis så mycket som jag ville!

Frukost på tågstationen blev det. Frallor med Skinka och prästost och så lite melonsallad blev det. Till det lite Fanta då. Fanta till frukost kanske låter onyttigt och det är det men jag gjorde ett undantag eftersom det var lite festligt.


Vädret på vägen dit var gråmulet och vattnet stod lågt både i fjorden och älven, så vi antog att det var ebb just nu. 

Lurade blev vi också! -Egentligen redan förra året när vi såg den här: 


Just då funderade vi lite på vad som fanns under duken och när den skulle dras av. Idag sa pappa: "Ska vi dra av duken åt dem, de har ju inte gjort det ännu! När vi så gick fram upptäckte vi vad det berodde på att de inte dragit av duken ännu. Det berodde på att statyn faktiskt såg ut sådär! Vi blev visst trollade där!


 

 
På tal om ingenting, jag har väl aldrig nämnt det här för er nån gång men jag är barnsligt förtjust i bryggerekka 💕 Men det har jag aldrig talat om tidigare! 


 

Däremot har jag inte hunnit berätta att jag tycker att det finns mycket annan häftig arkitektur i den här staden också. Den gamle bybroen eller "lyckans portal" som är bland de mest fotograferade objekten i Trondheim är en sak som lätt faller i blickfånget, mycket för sin i mina ögon lite smått asiatiska prägel. En annan bro man brukar prata om är blomsterbrua som vi dock bara gick förbi eftersom vi inte visste om vi skulle hinna med tåget hem om vi gick över den. Ska man utforska den här staden får man nog stanna längre än 5-6 timmar helt enkelt. Fast man hinner med en del roligt på den tiden också, vi hann rå om vår stora stad riktigt ordentligt! 



 
Vi träffade på trollet Trond när vi var och köpte huset jag nämnde i början. Som det står på skylten är det "House of Norway" som säljer husen och jag tror det lutar åt det hållet att vi börjar samla på dem! 



 Lite storstadshäng bland blommor och paraplyer hann vi också med och här gjorde jag en liten upptäckt jag inte tänkt på förut:  -Att det finns en Trondheimsros inbyggd i kullerstenarna på samma gata! Jag älskar ju Trondheimsrosen så det var lite kul att se. Hittade dock inte affären som sålde sådana knappar, vilket var lite trist...

 -Fast vi hittade ju lunch i stället! Räkmackor blev det och för en gångs skull slapp jag pilla bort äggen och ge dem till farsan, i stället hade mackorna extra majonnäs på sig. Jag gillade det om än jag faktiskt... Pillade bort lite av majonnäsen och gav den till farsan! 😁


Och visst har vi sagt hej både till Nidarosdomen och till farbror Olav, det måste man! Olav Trygvesøn var då vikingakonungen som grundade Trondheim, eller Nidaros som är det äldre namnet på staden, staden vid älvens mynning betyder det. Trondheim betyder då "platsen där det växer frodigt" vilket också är något man gillar att skryta med, de har massor av växtlighet av olika slag här, tyvärr är rosensäsongen över, men de brukar ha massor med rosor annars.

 -Och sexiga brunnslock! 





På väg tillbaka till centralstationen kostade vi på oss att gå genom den färgglada gammelbyen:




Och så gick vi in i en gränd där någon planterat potatis också! Sedan hade en liten spindel spunnit ett jättesnyggt nät också! 






 
Till middag blev det kycklingwrap med chilimajonnäs och jag måste säga att jag blev lite imponerad över att grönsakerna smakade bra och inte var svampiga som skräpmats-sallad annars gärna blir. Den här var helt okej faktiskt.

-Det var inte den här som var på min macka, nej det här var en liten tuppkyckling jag såg när jag gick ut för att få lite luft innan vi skulle leta reda på tåget. Juvenil fiskmås troligen, ser inte ut som en trut i alla fall.


Innan jag gick in var jag dock tvungen att föreviga ett väldigt fint klotter!


"Love is the answer" ja. Det är ju så det är, kärlek är en starkare drivkraft än hat, även om de som förespråkar hat menar att det är mesigt med kärlek och att svaret i stället borde vara hat. Jag vet inte det jag, jag tycker att hat är ganska mesigt. Kärlek är däremot något helt fantastiskt! 💖



Med det färskt i minnet var det dags att ta tåget hem igen. Direkt jag satt mig på det norska tåget tvärsomnade jag, så bilderna kommer från tåget från Storlien, där vi tog lite kvällsfika i form av te och choklad. 


-Sedan har mitt personal ass Oluf fått sällskap av Sunniva den heliga! Kom på att det behövs en kvinna för att hålla ordning på honom.


Hon ska få förvalta Norgeminnen när Oluf blivit full tänkte jag.


Allt som allt en väldigt bra dag i Trondheim alltså! Hann med allt utom kanske att köpa de där knapparna men något ärende lär man väl ska ha nästa gång man åker också! Nu vet jag en sak jag ska göra i alla fall och det är förbereda mig för sängen, jag sov visserligen ganska mycket på tåget, men jag känner ett stort behov av mer sömn. Sköt om er och glöm inte:


Var snälla mot varandra och er själva, det kommer återbetala sig med tiden. Namaste 💖

















 




































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...