Vi tar dig med -Svenska 3!

Oh my god, I actually can't believe this is happening!
Ah right you guys, ni som läst bloggen under sommaren vet att jag haft en minst sagt svettig sådan och då har den verkligen inte varit så varm som den var 2018, det var ta mig (tut) djuriskt!
Jag har alltså "gjort klart" Svenska 2 i den benämningen att det är klart men att det ändå inte skadar att tentaplugga. Folk som läst Svenska 1-3 säger att det är tvåan som är absolut djävligast, ändå ser det ut som om mitt betyg blir högre än det jag hade i Svenska 1. Kan hända att det är för att jag är lite varmare i kläderna med Hermods också.

Men hallå, hatar inte jag Hermods? Jo, som gammal Birkaelev gör jag faktiskt det. Det är en liten kontrast att gå från att vara så social att man nästan kan räknas som antingen hund eller stockholmare till att i stort sett bara sitta hemma i soffan och plugga. Det ska jag säga, sedan är det faktiskt så att jag fullständigt hatar de "muntliga examinationerna" som man ska föra via Adobe Connect som är ungefär lika illa som att föra dem via f(BRÖL)ng Skype ärligt talat. Sedan är jag lite anti det att någon som aldrig träffat mig fysiskt ska sitta på andra sidan landet och bestämma mina betyg. Det känns bättre att åka in till Östersund och tenta av det i så fall. Hur som helst har jag bestämt mig för att greja det oavsett om det blir i Östersund eller via något klipp i Adobe connect. 

En sak är i alla fall bra: Nu kanske jag slipper ha den här digerhögen med böcker att släpa på. Det är alltså tre böcker, men antologin ligger i ett annat rum. Det är tung litteratur men jag måste säga att det är väldigt fin litteratur och därmed alltså värt det de kostade (Runt 2000 spänn, hear me now!) 

Nu är det alltså Svenska 3 som ska påbörjas och till den kursen behövs, förutom den allsmäktiga handboken från första kursen, en liten gullig retorikbok.


Den är liten och gullig men den kostade faktiskt ett halvt tusen också den. Lite samma prisklass som handboken om jag inte kommer ihåg tokigt, så runt 3000 spänn har jag lagt på hela Svenskan om jag ska räkna ihop det och det är exklusive anteckningsmaterial, pennor och eventuella bussbiljetter.
Det bästa är ändå att jag spurtat iväg så in åt (voff!) när jag lämnade Försäkringskassan därhän.
Ja, sedan köpte jag även två rullar bokplast för framtida bruk. Mest för att jag ska kunna sätta in alla lösa teckningar i böcker så att de inte ska ligga och drälla överallt. Jag tror på det här.

Men jag skulle vilja återgå till det jag nämnde förut:
Ja!


För jag tycker ärligt talat lite synd om den här myndigheten som egentligen ska vara på folkets sida och hjälpa den som kommit snett att ta sig på fötter igen, men tack vare vissa politiker av det brunblå slaget, nu själva skulle vara i behov av att sjukskrivas eller kanske till och med revideras. Det är mycket som fungerar bra, men det är också en hel del kvar att göra innan jag mitt kräsna helv(bräk)te är nöjd med dem. Cirkusen jag var med om senast fick mig att ge upp dem för den här gången. Detta kan ni läsa om i tidigare inlägg, idag tycker jag mest bara synd om de stackare som jobbar där och de stackars människor som måste ha med dem att göra på en daglig basis. Idag behöver jag inte ha med dem att göra, men vem vet vad de kan hitta på. 


Kommentarer