Två moduler kvar!

Nu är det äntligen bara två moduler kvar, sedan kan jag kalla Svenska 2 en kurs! Det är väl egentligen bara en sak jag gruvar mig för och det är detta:

Fast å andra sidan verkade det gå hyfsat på den förra kursen, dock blev det fler förseningar på den här eftersom sommaren varit väldigt hektisk. Här är dock vad jag ska läsa på om inför de uppgifter jag har kvar:

  • Satslära 
  • Att skriva med texter
  • Realismen
  • språk i norden
  • Naturalismen
  • Filmanalys
  • Att skriva en essä
  • Fröken Julie
Sedan ska jag repetera lite olika småsaker vilket jag tror kommer gå att göra sedan. Dessa är:

  • skrivprocessen 
  • Referat 
  • informationsinsamling och källhänvisning
  • faktion
  • Argumentation
  • textanalys
  • muntligt anförande
  • Barocken
  • upplysningen
  • romantiken
  • medeltiden
Dessa ämnen har jag läst lite om men behöver mer information för att klara examinationen jag ska boka i nästa modul.
Om min essä då, jag bytte ju ut min bok "Bokhandlaren i Kabul" (Åsne Seierstad) mot Illiaden och Odysséen då de ville att jag skulle skriva om två böcker med samma tema. Insåg först efteråt vilka tegelstenar det är. Ungefär som när jag sa till mina gymnasielärare att jag ville läsa "das kapital" och sedan insåg att den var lika tjock som Illiaden och odysséen tillsammans ungefär. Jag tänker ha till det på något sätt i alla fall, ska bara göra mig av med "fröken Julie" först, de sa något om ett prov där.
Om repetitionsuppgifterna då:
Skrivprocessen har jag snappat lite av men behöver läsa på lite om vad det hela innebär så att jag inte står och pratar om något jag inte vet vad det är.
Referatdelen har jag börjat få lite fason på men jag ska ändå göra ett mockreferat där jag inkluderar det här med att samla information och hänvisar till olika källor.
Faktion då? Ja, det är kanske mer ordet som låter läskigt, jag vet säkert vad det är när jag väl läst om det lite djupare än jag gjort den här sommaren. Detta tänker jag titta lite snabbt på och skriva ner lite missade saker. 
Sedan har vi argumentation då. Det är ett ämne jag blivit bättre på, men absolut behöver fila mer på för att inte låta som en skål gröt när jag argumenterar. Antingen kör jag över folk, eller så blir jag själv överkörd. Det måste finnas någon mellanfart här. Textanalys kan jag, det är bara det att jag inte kan sovra så bra, det kanske jag borde jobba mer med. Det och muntliga anföranden alltså. Jag är som vem som helst, att jag hatar min egen röst, därför blir jag aldrig nöjd med mina muntliga uppdrag. Det ska gå dock, det har jag bestämt. 

Litteraturhistorian nedan har jag skumläst tidigare, ska väl mest leta dolda gubbar där.

Barocken
upplysningen
romantiken och medeltiden 

Allt detta är dock saker jag ska göra när jag är klar, för att inte kugga på själva storprovet sen. Nu ska jag i alla fall tvätta mig och gå och sova.

Tack bra! Nu ska jag bara hämta energi och sen kör vi, ända in i kaklet! Way to go, Svenska 2!!




Kommentarer