Sista spiken i kistan för Svenska 2!

Herre gud, den här bloggen börjar mer och mer handla om min väg mot en grundläggande behörighet... Vilket inte precis är dåligt om man säger så, det var mest en notering.
Idag har jag en hel del restarbete att stå i eftersom jag satt Deadline den 18/8 men bestämde mig för att ta en kortare semester i veckan som var.

Det handlar för det första om att skriva en essä om Illiaden och odysséen  vilket i sig inte borde vara någon raketforskning om man haft arsle att läsa böckerna tidigare än jag gjort. Nu får jag i stället skumma igenom dem och göra en utredning utifrån detta. Lär kunna bli bra om jag är lite fiffig kan tänkas.
Sedan ska jag återigen argumentera för ett givet ämne, den här gången ett kunskapskrav i Svenska 2 som jag förväntas ha någon typ av åsikt om. Jag är förvånansvärt dålig på att ha åsikter om saker, men det ska säkert kunna ordna sig om jag bara hittar min diktafon.
En enklare uppgift om satslösning ville man också ha, vilket jag faktiskt tror att jag har en lösning på nu. So far so good.

Och eftersom jag segat mig, mer eller mindre frivilligt har jag bakat ihop de här uppgifterna med vad som finns i modul 6. Alltså hålla ett muntligt anförande om ett Nordiskt språk i en given situation sa de. Jag har funderat på att välja Norska bara för att göra saker enkla för mig. Jag får se vad Per har för idéer också. Sedan ska jag tydligen analysera lite filmer och så är det det sista kvar -Examinationen som jag bokat i september! Jag tror att allt kommer gå bra, men jag känner att jag behöver vara klar med allt den här helgen så att jag kan läsa på om allt jag missat under tidigare uppdrag. Mest litteraturhistoria så klart.
Jag har ärligt talat haft det ganska körigt med den här kursen eftersom det kommit upp mycket annat tillsammans med den, annars hade jag garanterat varit klar i Juli. Den här sommaren går väl till historien som sommaren då allt möjligt försenades.

Angående Svenskan får jag vara glad att jag lämnat Försäkringskassan, annars hade jag väl inte ens börjat med den här kursen så bra på att sätta käppar i hjul som de är. Otroligt att en myndighet som skapats för att vara en folkets hjälp kunnat bli så fördärvad. Hittar jag den där Ulf Kristersson ska jag be till någon av mina obskyra gudar att han får obotlig pest eller något annat smärtsamt. Det är han värd efter allt han ställt till med. Statsminister ska han då inte bli!

Jaja, vi hann som sagt med världens bästa minisemester i alla fall, mer om detta i ett separat inlägg.
Nu får ni hålla er tills jag hittat mina minnen :)


Kommentarer