Och idag blir det språkanalys!

Nu ska vi på't igen förstår ni!
Idag tänkte jag ta och göra en gammal hederlig språkanalys. På förekommen anledning har jag den här gången valt ett Nordiskt språk att analysera och eftersom jag nu är Svensk har jag ju något att jämföra med den här gången, tämligen enkelt.

Jag har valt det här språket att analysera:
NORSKA!
okej, men varför har jag valt att göra en analys över Norska och inte Danska eller Isländska kanske ni undrar? Ja, ärligt talat har det varit lite av en dragkamp mellan Norge och Island i min skalle men eftersom jag lärt mig en del Norska i och med att jag börjat se mer på Norsk TV än Svensk, valde jag Norge.

Det jag nu ska ta reda på är nedanstående:

  • Fakta om Norge
  • Geografi
  • kultur
  • relation till Sverige
  • historia
Och så klart lite övrig kuriosa som kan vara bra att veta om landet då.
Som Jämte känner jag att jag har det här nästan som i en liten norsk ask, men jag tror man är dum om man som svensk tror att Norska är ett enkelt språk. Då har man troligen inte hört varesig Bergensernorska eller Tröndersk som ska vara två av Norges mest oförståeliga dialekter.
Jag tänker återkomma med mitt Norgeprojekt under helgen så får ni se vad det mynnar ut i.
I övrigt ska jag även putsa på min essä, jag hade missat lite detaljer som Per sa var viktiga så jag får försöka inkludera dem på ett snyggt sätt. Sedan var det lite annat krafs som skulle flikas in för att essän ska se snygg ut i slutändan men det löser jag nog i morgon då jag har mer tid. Idag tar jag och leker med Norge.
Norge ja! Jag skulle ju göra en filmanalys också, samma touch som essädelen egentligen. Två filmer med samma tema, så jag har faktiskt tänkt till och valt Max Manus och Kongens valg som båda är filmer med temat "krigets Norge" då jag troligen kan ofantligt mycket om det vid det här laget.
Jag har dessutom för avsikt att leta reda på manuset till min serie som aldrig tycks bli klar, samma tema här men den här gången kommer det att bli betygsatt ;) Ibland så! 

Kommentarer