söndag 1 september 2019

Harry Potter och den bortsprungna DVD-filmen. Följetången lär fortsätta!

Så var det återigen dags att recensera filmer, den här gången vill Per den allsmäktige att jag ska jämföra två filmer med samma tema, här är de filmer jag valt:
 

Kongens Valg som även finns på Engelska och då heter "kings choice" och så klart allra bästa Max! Jag har redan sett båda men kommer inte helt ihåg handlingarna mer än att Max Manus var en riktigt tuff kille. Egentligen var väl Kung Haakon ganska tuff han med, han som också är känd som "han som sprang ifrån sina stövlar" förresten.
Det finns självklart en likhet. Båda handlade om krigstiden och åren då Norge och Danmark var ockuperade av Tyskland. Vi ser två män som båda två hatade Hitler och egentligen bara ville se ett slut på Nazismen. Kung Haakon gjorde motstånd in i det sista och Max Manus var ju den som grundade "Rognes organisation" och gick en sabotörsutbildning (bästa utbildningen ever) i Skottland för att sedan ta sig an Nassarna på riktigt. Båda två filmerna är verklighetsbaserade då både Kung Haakon och Max manus funnits på riktigt, Manus dog 1996, ganska gammal och innan det hade han fått många utmärkelser och blivit hela skandinaviens Max Manus! Så man kan säga att både Haakon och Max var kung men på varsit sätt.

Såhär kan jag naturligtvis inte skriva i arbetet! Dock är det lite så han vill ha det, kort om handling och karaktärer, likheter och skillnader. En analys alltså. Nu är problemet bara att Max tycks ha rymt inte bara från Nazisterna under kriget utan från oss också! Filmen är bara BORTA! Som tur är verkar den gå att se på Dailymotion så jag får väl lägga tilliten där. Kung Haakon ligger i bokhyllan och blänger på mig, han tycker nog att jag ska vidareutveckla min essä och sluta sjåpa mig. Tyst Haakon, en sak i sänder! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...