onsdag 17 juli 2024

Att återuppta sin mindfulness

Igår när jag var ute och rodde kom jag till insikt med att jag måste lära mig bli mer effektiv med i stort sett allt jag gör. Eller kanske mer strukturerad? Om man funderar på hur man får mer struktur får man först fundera på vad som orsakade bristen på struktur från första början och för mig var det stress och den där känslan av att aldrig duga. Den känslan som alltid jagat mig som en osalig ande, enda sedan jag började skolan och saker blev som de blev.

Men då vet jag vad grunden till all stress och brist på struktur är, då gäller det att ta itu med det på ett bra sätt, något jag insåg på allvar under den här sommarledigheten. 

 Ett bra sätt att meditera på är att motionera. Promenader har jag alltid uppskattat, liksom vatten, så idag tog jag en avslappnande promenad längs "gammelvägen" till krokvågsskylten i regnet. Har man med ett paraply går allt bra, det blåste i alla fall inte. 

 Ett nytt intresse jag fått är att ta kort på vattenspeglar. Minsta vattenpöl kan faktiskt ha en lugnande effekt på själen, om man tar sig tid att ta in själva stunden när regnet slår mot vattenytan. Jag förstår att folk är trötta på regn nu, det är jag också, men det känns som att jag ändå får göra något bra av rådande situation.

Dessutom är sommarscenariona minst lika vackra när det regnar som när solen skiner! 


Ätbara växter finns det gott om. Bönderna har satt sina ax som står som vackra flätor över hela bygden, hallonen har börjat komma liksom blåbär och smultron. Späda nässlor finns lite här och där också. 

Sedan finns vackra växter som jag inte vet om man kan äta men som är vackra att se på och något för bina att polinera. Gatkamomill och rallarros vet jag att man kan äta. Tussilago är en medicinalört, fast den på bilden är utblommad, jag fotade den för att jag tyckte om "frisyren" den fått av regnet i alla fall. 




Sommargästerna från hufvudstaden får njuta av detta trollskt vackra ställe två veckor om året ungefär, själv känner jag mig nog lite smått bortskämd med att ha i alla fall 4-6 månader om året att njuta av det hela, sedan kommer ju vintern och det finns visst bra stunder med vintern, om än sommaren gör en mer flexibel.




Det kanske var skatan min som fick mig att tänka om. När kråkorna kom och började ta över mer och mer av gården och störa skatornas liv, då tog de helt enkelt tillbaka sin del av gården och det är kanske så man får göra när olika saker stör ut. Bluffsyndrom, mindervärdeskomplex och prestationsångest kan inte få kontrollera hela livet som det gjort för mig enda sedan min kurator i högstadiet gjorde ett tappert försök att förstöra mitt liv. Jag glädjer mig åt att hon aldrig lyckades med det, hon lyckades bara göra sig själv till en parentes i dramat, en sten i muren så att säga. Den mur jag nu bestämt mig för att riva.




Har man ett så fint ställe på jorden som detta, då har man också möjligheten att ta tillbaka kontrollen över sitt liv och inse att det som hänt inte går att påverka, däremot kan du påverka vad du väljer att göra nu och således skapa en ny framtid, det är trots allt det karma handlar om, att få det man sår och framförallt att man måste sköta om sin sådd, så att det blir en så bra sådd som möjligt. Det tänker jag göra från och med nu. Jag har ett mål med mina studier nu och vad folk än säger kommer jag att se till att jag når det målet, jag vill, jag kan och jag ska! Det lovar jag här och nu. Jag hoppas också att den som läser det här finner någon sorts pepp i livet och förstår att den som sköter sin karma väl kommer att lyckas förbättra den, hjärtesorg kommer, hjärtesorg går och ärren bleknar bort med tiden. Sköt om er och se till att leva livet fullt ut så gott det går. Odla din kärlek, sköt din karma och bli en bättre person. Jag bugar för dig, mig och oss, sköt om dig och gör något som gör dig glad 💖





















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...