söndag 14 juli 2024

Äntligen ledig!


Efter att ha tagit beslutet om att flytta såväl tyskakursen som juridikkursen till hösten/vintern 
blev det så äntligen sommarlov också för mig! Eftersom jag tog för många kurser nu i vår och fick flytta två är jag fortfarande lite orolig för CSN:s del, även om det här förmodligen kommer innebära att de säger att jag inte tagit tillräckligt många poäng för att få bidrag till hösten. Den dagen den sorgen kanske, nu är jag i alla fall ledig ett tag! 

Det är mycket jag vill göra nu under sommaren och en bra inspark blev årets bymarknad som ägde rum igår, glädjande att det inte regnade den här gången i alla fall. Kvällsmaten bestod av persiljejärpar som syrran hade gjort och lite ost vi hade köpt på årets marknad.

Och i år hade vi inte så mycket odlingstid så det blev att fotografera blommor på byn i stället. Rosor lär det väl finnas, men rosor är alltid vackra, nu när de är i säsong är det dessutom läge att fota och plocka dem! 

Idag hade de köpt en badstege till bryggan (bilder kommer i ett annat inlägg) så vi fick ju gå ner och premiärklättra på den... Och bada så klart, badet är ett måste! 


Fotopromenader hann avverkas nu i veckan som var, fler lär det bli om vädret vill! Här var vi upp till vägen och plockade blommor och ut i skogen för att kolla efter Linnéor.

Uppe vid vägen hade det bildats ett nästan lite trollskt dis som jag fotograferade. Om man anstränger sig kan man säkert se älvorna dansa i dimman! Väl nere på vägen igen tog jag vägen genom skogen för att se om Linnéorna blommade, men det fanns inga där jag brukar vara och leta. Huvudsaken är ändå att man får med sig något och vi fick faktiskt in en snygg kvast med älggräs, tistlar och renfana, bland annat. Nöjd ändå!


Någon som missat att det är getingår i år igen? Annars är det bara att komma på besök till oss! Vi har haft fulla vedhögen, väggen till Åbo, verandan till lillstugan och kylväskan på vår veranda med getingar. Getingen på bullen här är från förra sommaren. Jag läste något om de här djuren för ett tag sedan att Getingar kan känna igen ansikten, fast jag tror mest våra går på doft, de kommer ut och sniffar sen går de hem igen...


Med andra ord gör inte getingarna något om man inte gör dem illa eller skrämmer dem, men det är inte så lätt om man är som jag och har en envis getingfobi! Dock har den där getingfobin börjat utvecklas till något sorts kluvet förhållande till djuren. Jag tycker att de är vackra och fascinerande, men samtidigt är jag lite rädd för dem när de kommer och sätter sig på mig eller på annat sätt terroriserar mig. I kylväskan vill jag heller inte ha dem, de får gärna finnas någon annanstans. Kanske är det mitt fel som inte tagit reda på väskan i tid.

För några dagar sedan fick jag ett ryck och målade naglarna, lite inspirerade av de vackra brygghusen i Trondheim som jag är lite smått besatt av.

Mest av husen på den nedre bilden och det är ju fler än fem färger på husen,så man fick välja en länga som man ville inspireras av:

Kanske inte nailade det helt, men det blev i alla fall ganska snyggt. Slängde på lite glitter så blev det ännu snyggare.

Lördagkvällen fick avslutas med ett bad till i alla fall, kände att jag behövde kylas av efter all stress. Stressen har ändå inte lagt sig, kanske tog jag ut mig med allt råplugg innan sommaruppehållet? Det hoppas jag inte, väggen vill jag inte möta bara för att jag inte pluggat strategiskt under våren, eller snarare insåg för sent att jag valt fel kurs och förvirrat både mig själv och CSN. Jag får väl avvakta och se hur det här går, hoppas det går bra. 

Idag har jag hållit på och fixat inomhus eftersom vädret återgått till det vanliga gråtrista tillståndet. Satt upp lite tavlor och lagat mat har jag gjort, men det känns fortfarande inte som att jag faktiskt är ledig nu fram till September... Känns så konstigt och det i sig kanske är ett tecken på att jag ska ta det lugnt ett tag, inte vara en sådan arbetsnarkoman, vem vet? Nu ska jag i alla fall ta en glass, sedan kanske ett kvällsdopp vore något? Sköt om er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...