tisdag 23 juli 2024

Nu känns det som att sommaren faktiskt börjat!


 Veden är i stort sett klar, vedmaskinen har arbetat klart och nu är det bara lite småplock kvar tills vi kan börja tänka på oss själva lite. Jag har en hel del som jag fortfarande vill klara av innan jag bestämmer mig för att börja på med plugget igen. Listan fylls på men här är lite:


  • Krogstråket -Vore roligt att hinna med innan Yran drar igång. Jag funderar på att ta en sväng in till Östersund på fredag tillsammans med syrran, bland annat för den sakens skull. Får vi med oss föräldrarna kanske vi kan hitta på lite annat också, vi får se. En sak är säker, jag tänkte prova en älgkebab i år igen om det inte finns annan trevlig festivalmat att testa.
  • Plocka cikoria -Har blivit lite av en julitradition jag lagt mig till med, att plocka en stor bukett av de vackra, men oerhört bittra lila blommorna. Det är väl att de påminner mig om min tid på Krokvågsskolan som faktiskt var en väldigt skön tid i min uppväxt. Cikoriabuketten är därför ett litet måste för min del.
  • Loppis-safari -Är så klart ett sommarnöje man bara måste hålla på med om man är tant och jag har väl vissa tantfasoner kan man väl säga. Nu ska jag säga att jag tjuvstartat med att gå till grannen och köpa lite saker strax innan turisterna kom, men nu känner jag att jag skulle vilja kolla in lite fler loppisar bara för att det är kul.
  • Frösön runt -Mycket för att jag faktiskt inte tagit den resan sedan pandemin och känner att jag behöver göra det igen på ett mer rättvist sätt.
  • Trondheim -En annan årlig tradition jag börjat känna att jag vill hålla fast vid. Den årliga Trondheimsdagen! 
  • Café Bryggan -Är ett litet café som fungerar lite som rehabilitering och daglig verksamhet. Det är oerhört mysigt och de har gott fika så dit måste vi åka i år igen.
  • Baka sju sorters kakor -För att jag helt enkelt bakar för lite och måste ändra på det. Eftersom jag inte går på kruskalas tänker jag att jag kan baka eget krus någon dag, om inte för den meditativa delen. Fram med stora bakskålen bara.
  • Åka till Ön. -Ön på bilden heter alltså "Ön" och är i alla fall mitt personliga sommarparadis. Vattnet är långgrunt och idealiskt för småbarn varför vi åkte dit ofta när jag och syrran var små. Jag uppskattar fortfarande att åka ut dit och ha lite picknick kombinerat med bad. Om vintrarna saknar man sin ö som man ibland bara ser en glimt av från bussen till stan om ens det, så dit vill jag i år.
  • Ta simborgarmärket i år igen! -Årets simborgare måste man ju ta och det tror jag att jag hinner göra ganska snart, har ju älven runt hörnet.
  • Ändsjön runt -Frösön igen då, men det är ju en vacker plats och det är väl inte superlångt att åka heller. Ett bra litet sommarnöje jag gärna gör om.
  • Se frejstatyn ute på Frösön. -Och när vi ändå håller på kan vi ta en titt på Ratatosk som också finns där!
  • Jordgubbscafé! -Om det nu går, han som har det ligger på sjukhus, det är mer något jag känner att jag vill göra igen för att utsikten därifrån är så fin.
  • Svejas sommarcafé -Det är egentligen en liten grej två tjejer grannen känner gjort för att tjäna lite småpengar under sommaren och eftersom de har gott fika kan man väl ta sig en sväng dit?
  • Strömsnäsgården -Vi har pratat om strömsnäsgården länge nu och jag tycker att det börjar bli dags att åka iväg nu!
  • Och så vill jag så klart gå iväg och leka i utomhusgymet i grannbyn. Jag har varit där alldeles för lite och jag trivs ju på den gamla skolgården även om det bara är för att det är det som är minst traumabundet från min tid som skolkulting. Säg den som minns sin tid i grundskolan med glädje förresten? Jag går bara dit för att leka nu för tiden!


Dessutom känns det faktiskt bättre att förknippa den här platsen med utegymmet än med grundskolans negativa effekter. -Jag går trots allt bara dit för att leka nu för tiden.

I morgon ska jag i alla fall städa och kolla vad jag kan baka för gott, sedan får vi se vad jag betar av på listan. En sak som ska göras är att testa datorn och se om den fungerar nu när den torkat. Jag har högre förhoppningar nu än när det hände, men jag har i alla fall lärt mig att inte dricka vid datorn igen. Sköt om er nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...