onsdag 13 april 2022

Pluttifikationssvammel -För man får passa på när hjärnan är slipad!


Idag lär det komma ett inlägg till, om jag får tid till det, av ingen anledning kom det tusen anledningar till att inte sitta på nätet och göra ingenting. En av dessa är väl att mor fyller 70 på fredag och då är det bra att ta extra väl hand om huset, man vet ju aldrig vilka som dyker upp och inte.

Jaa, sen har jag precis upptäckt att jag har en hjärna... Ja en som är lika bra som någon annans hjärna alltså! Att min hjärna inte är sämre än någon annans vet jag inte hur många psykologer som försökt övertyga mig om, men det är först nu saker börjat lossna, kanske för att jag nu har rätt människor runt mig. Tänk, det där återkommer ideligen, rätt umgänge kan leda en in på rätt stig. Men så kan fel umgänge också naturligtvis leda en in på fel stig. Det kanske säger sig själv?

Ska vi leka lite med en vän från en svunnen tid då kanske? Passa på liksom! Självfallet!

Idag ska vi prata pluttifikation, eftersom det är Onsdag!

När jag gick i lågstadiet hade jag tror jag världens tristaste mattelärare som lyckades lära mig komma ihåg ungefär ett tal -7*8! Det är ändå bra, det ska vara det svåraste av dem alla, fast... Är det verkligen sant? Nu ska vi väcka lite barndomsminnen och analysera våra gamla 10-faktorer lite till!

Det vi vet om är de där kvadraterna som helt enkelt är vad  man kallar tal som multipliceras med varandra. 1*1, 2*2 osv. 
Den svåraste multiplikationen var i min mening just en kvadrat. Detta kommer jag till lite senare: 
När jag var mindre hade jag en ramsa för att minnas de enklare faktorerna och den gick såhär: 4 är för 2 som 6 är för 3 och 8 är för 4 som 5 är för 10. Den känner väl de flesta igen och de flesta förstår vad jag menar. Eftersom 2*2 =4 kan du använda faktor 2 för att avslöja faktor 4  och så vidare. 

Nu har vi två faktorer kvar, vilka således borde vara de som är svårast. Det vill säga 9 och 7. Men som bekant är ju faktor 9 en av de lättaste faktorerna näst efter faktor 5. De flesta har sett det, men om någon missat det har du ju faktor 1 inbyggd i faktor 9:

9 18 27 36 45 54 63 72 81 90
Se där ja, nu när ni sett det går det inte att missa! Det där var alltså riktat till den som möjligen kan ha missat detta.

Nu till den där "helveteskvadraten" som jag kallade den som barn:  
*


Jaha, och vem är han när han är hemma? När jag var liten var jag lite som Gigglypuff, när jag blev arg på något klottrade jag pådet... Så varför inte klottra lite på helveteskvadraten?

Fröken har fel, man får vara lite naughty! Vi börjar med den första sjuan, skulle inte den bli snygg med djävulshorn, vad säger ni? Jaa, titta där vad fint, den blev en liten fyra, ser ni? Jamen om man ger den andra en liten hänghaka då, en sådan som fröken kanske har? Den blev snygg sån med, en nia blev det. 
Titta vad vi har GJORT! 👇💪💪💪💪
Vi har härmed besegrat helveteskvadraten! ÄR DET INTE FINT!?

Den här tekniken har jag hittat i en utomordentlig video jag såg på när jag gick på Birka ett par år innan pandemin bröt ut. Det fanns även tips på hur du som inte är så bra med ramsor ska kunna memorera de andra faktorerna.




Oh and, den här kommutativa lagen han pratar om ger dig så klart en hel del gratis om du inte tänkt på det.



Det slog mig just jävligt hårt i skallen att jag med detta slagit mattedemonen och besegrat Brittler! Min gamla barndomsdemon på min ära! Och det tog mig bara någon minut!
 GÄLAR  vad knäppt att jag inte tänkt på att göra det här lite tidigare! -Eller så var det bara mitt låsta mindset som sa att det här och havregrynsgröt är ganska vidrigt. Havregrynsgröt är gott och det här är enkelt som att lära sig gå. När man kan det tänker man inte på det helt enkelt och du vet väl att om du inte kan 7*7 kan du ju bara säga att fröken är en sjua, men horn och dubbelhaka. Det är så jag föreställer mig Brittler i alla fall. HERRÅE!













 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...