söndag 24 april 2022

Helgen i ett nötskal 22-04-24


Den här helgen bjöd också den på många intryck! Våren har blivit alltmer tydlig och när vi tog en road trip över Krokvåg, Ragunda och Bispgården bjöd naturen på en dramatisk solnedgång, nästan lite tropiska färger. 


Det hjälps inte, det är härifrån vyn av bergskedjan får sin rättvisa! Mest gillar jag de små topparna som hamnar ovanför vägbanan stundvis.

Här ser man vad jag menar, det är nästan lite som fjällen eller alperna, fast i miniatyr. Och det är här man har fått växa upp! Det är otroligt egentligen. 


Det är otroligt vackert på sina håll i vår lilla kommun, eller vadå, hela landskapet är slående vackert. Det här området ser visserligen lockande ut att bada eller åka båt i, men det är väldigt strömt här då det ligger bara en liten bit från Stadsforsen. Något man ser på närbilden här. 




Innan vi for åt ragunda/bispgårdenhåller åkte vi till Krokvåg, som också är en väldigt fin liten by som ligger intill vår egen by Gevåg. Varför heter byarna som de gör då? Det är enkelt, båda ligger vid indalsälven så det har så klart med det att göra. Gevåg hette från början Gefvåg, som betyder "där älven är djup", krokvåg betyder där älven kröks. 
Den här lägdan brukar vara full av olika djur. Mest fåglar, men ibland ser man också lite olika typer av klövdjur. 

Sådana finns det gott om till exempel. Det här paret hittade vi idag i övre Gevåg. En get och en bock. Bocken tittade rakt in o kameran som för att posera för den, om än den ville kolla läget. Geten däremot visade rumpan. Tur att rådjur har väldigt söta rumpor som man gärna tittar på. Geten visade dessutom upp sin lilla söta svans. En del tror att rådjur inte har någon svans. De har fel. 




Sedan tycker jag att det är viktigt med te när man kommer hem från diverse äventyr, så en kopp te var verkligen välkommet efteråt. Såväl idag som igår.
Idag drack vi ett sött te som heter "frösö blomster" och har en lite kola-aktig ton, medan gårdagen bjöd på chai. 
 Sedan har jag bestämt mig för att läsa ut den sista boken i Frösötriologin också. Mest för att jag lånat ut de andra två och den jag lånade ut dem till säkert vill låna den tredje om ett tag. Våfflor är gott förresten, kalla som varma.  Förresten har narcisserna vaknat till liv så det går åt rätt håll, verkligen. 









Sedan var glassbilen här i fredags, så det blev en glasshelg igen. ett axplock av vad vi köpte har vi här ovan. Lite vanlig glass helt enkelt. Plus Daffy som jag inte ätit på väldigt många år. Svar: Ja, det finns hallonpralin i frysen, JAG var ju med och handlade 😉




Sedan... Krympte glassbilen och eh... Ja. Nämen jag har ju återupplivat barndomens samlande på nyckelringar så den får väl bo med de andra.


De andra + glassbilen bor på mitt virkfodral då... Tillsammans med ett gäng till jag inte tagit fram just här. Vad ska vi virka nu? Jomen jag har kommit på att det faktiskt vore lite skoj att börja göra lite amigurimifåglar, så detta ska bli en mås av något slag, mest troligt en gråtrut. 
En annan fågel jag kommer virka senare lär bli stjärtmesen, för att de är bedårande, ändra min åsikt, det går helt enkelt inte. 

                                                      Namaste🙏
Lev nu. Död har du all tid i världen att vara sedan 💖


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...