fredag 15 april 2022

Långfredag med 70-årsfirande.



Glad påsk och så gratulerar vi morsan på 70-årsdagen. Påsk innebär så klart sockerchock med en massa godis! Inte som julen, men det räcker verkligen till.
Idag har jag inte ätit mycket nyttigt heller. Det blev smörgåstårta, lite te en shot Baileys och en del sött. I övrigt har vi städat som galningar och jag känner mig ändå inte jättenöjd med inredningen, eftersom jag är perfektionist, petimäter och hobbypedant kanske. Alla andra var nöjda med städningen...

Sedan har det droppat in folk idag, lite släkt och vänner så. Mysigt faktiskt. Igår tittade även grannen ner och pratade lite med oss om allt från datorer till människokännedom. Det var intressant måste jag säga, jag uppskattar intellektuella människor, som säger någonting annat än "höhö jaa" när man pratar med dem. Just igår kom vi in på det här med att leva sunt, inte bara fysiskt utan också mentalt och i och med det kom vi in på det där jag ofta pratar om med människor när de är lite sugna på att diskutera livet, nämligen Karma! Eller lagen om handling och konsekvens skulle vi kunna korta ner det till, det är dock mer invecklat om man hårdrar det, som jag gjorde för några inlägg sedan. 

Den här helgen tänkte jag se om jag kunde få någon ordning på vår norska Harpeleik som hänger och ser deprimerad ut sedan en av strängarna brast för några år sedan och jag inte har en susning om var man köper strängar eller ens hur man byter dem. 
För er som inte vet vad en Harpeleik är hänvisar jag till denna bild: 


En cittra alltså, ett instrument som tyvärr fått alltför mycket tantstatus för att låta så vackert, så jag hade faktiskt tänkt samla på mig lite tantpoäng och lära mig spela... När jag då vet vad det är för sträng som saknas, vilka som ska bytas och allt vad det är. Jag har lekt med den lite förr i världen men glömde bort den i flera år efter att strängen brast. Nu är det en bassträng så den ska väl ändå gå att spela vissa saker på, men jag vill ändå ha alla strängar känner jag. 

Så i morgon plockar tant Gösta ner cittran och tar sig en liten kik på den. Så invecklat kan det inte vara...

Men det blir då, nu ska jag ta och tvätta av mig lite smuts och sova tänkte jag. Glad påsk och som alltid, ta väl hand om er. -Namaste








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...