onsdag 6 december 2023

23-12-06 -Prestationsångesten börjar äntligen ge sig!


Otroligt vad fel typ av lärare kan ställa till det för en person. Min prestationsångest från i våras har inte släppt förrän nu, vilket har känts lite trist. Att bannlysa sociala medier ett tag känns som en vinst, även om det kanske är lite tidigt att säga efter några dagar. Det känns i alla fall långt bättre att slippa allt tyckande, oavsett om det är positivt eller negativt. Det sätter lite för hög press på mig som faktiskt försöker jobba med att känna lägre press. Några dagar är som sagt lite kort tid att bedöma från så jag räknar kallt med tydligare resultat efter ungefär en månads tid. 
Jag har en positiv inställning och mår jag bättre och framförallt presterar bättre tänkte jag att jag skulle låta sociala medier få en dag varannan månad. På så sätt kan jag kolla lite på vad de jag bryr mig om gör samtidigt som all information inte hinner bli toxisk. Diverse slumpmässiga okända personers åsikter på sociala medier ger mig väldigt lite. Däremot blir jag glad över lite konstruktiv kritik som har någon sorts verklighetsförankring mer än "jomen jag TYCKER så". 
Konstruktiv kritik utan en massa onödigt kritiserande är vad som får världen att snurra helt enkelt.

Idag har virkningen växt. Jag bestämde mig igår för att ta fram den gamla plätten jag hade virkat och helt enkelt sammanfoga den med den jag har virkat nu. Just nu är det en skarv mitt på som jag är lite missnöjd med, men jag tror inte att det kommer att synas när väskan är färdig eftersom det är bottnen jag håller på med just nu. Lite jämnare kanske den kan få bli dock.

Andra advent står för dörren och med det har syrran bett mig dekorera årets pepparkakshus. Först köpte vi en tub kristyr, men eftersom jag är perfektionist (det hjälps inte!) tog den slut när jag "skissade", så det tjockare snölagret på taket är helt hemmagjord kristyr. Väggarna skulle behöva pimpas upp lite till, men annars är jag rätt nöjd med detta kletjobb. -Det blev till och med några chokladknappar över att fika på under filmkvällen sedan. 

 

Det som saknas nu är alltså lite snygga detaljer på väggar och fönster. Något jag tänkte göra med rosa och grön kristyr som jag köper i morgon eller på fredag. Lite polkagrisar till knutarna ska också införskaffas. Jag har haft Hans och Greta i åtanke i år, ett koncept jag använt flera gånger tidigare, men det är bara i år och någon gång tidigare jag lagt ner såhär mycket jobb på att få ett snötäckt tak. 
Utöver all kristyr och chokladknapparna ni ser har vi faktiskt använt oss av gelatinblad till fönsterrutor.
Gelatinblad har ju rätt vackra mönster i sig:


Och vi tror alltså att det kan bli lite häftigt med ett elektriskt ljus inne i pepparkakshuset när det väl är klart. 
I morgon blir det till att ta itu med vardagsrummet så att julbyn kan etableras på bokhyllan i sedvanlig ordning. I år tänkte jag låta huset jag köpte i Norge få vara en del av den. -Och så klart pepparkakshuset när det väl blir klart.

Fredag är det återigen dags för den årliga julmarknaden på Jamtli! Det är faktiskt något jag ser fram emot mycket för att jag älskar mysfaktorn. Jag tänkte att jag skulle åka in och ta bankärendet samtidigt, så att jag kan plugga som en människa efter jul. Diverse sjukdomar, skitväder och brist på mobilt bank-ID med mera har satt käppar i hjulet för mig hela hösten, något jag inte är så stolt över. Inte har prestationsångesten hjälpt mig heller.

Men på fredag ska jag lösa det, därefter tar jag lite lunch med systern, lägger väskor och sånt i bilen och tar en sväng till Jamtli för att ha det riktigt trevligt! Torsdagen får bli en städdag. Nu ska jag i alla fall ta det lugnt innan jag förbereder mig för sängen. Att varva ner innan man sover är väldigt viktigt. Sköt nu om er tills vi hörs igen. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...